Ugrás a fő tartalomra

Kellemetlen

Mindannyiunk életében előfordulnak jó, és rossz meglepetések. Úgy gondolom, ha lehetne választani, nem lenne olyan, aki a rosszat kérné, de sajnos a sors nem megkérdezéses alapon működik.
Az autó restaurálás hosszú folyamatának utolsó fázisa a próbaüzem. Itt nagyon nem szeretjük a meglepetéseket, mert csak negatív dolgok jöhetnek hirtelen elő, hiszen alapból mindennek jónak kell lenni. Éppen ezért, még soha, egyikőnk sem kiáltott fel hangosan, tágra nyílt, csodálkozó szemekkel, hogy „Azt a betyárját, veszi a sebességet a váltó!” Sőt, azt a showelemet is meghagyjuk az amerikai filmes kollégáknak, amikor a motor beindulásakor kurjongatnak, tapsolnak, sapkát dobnak az égbe, majd pezsgőt locsolnak egymás fejére. Az autókon azért dolgoznak szakemberek, hogy amit elkészítenek, az elsőre rendesen működjön, úgy, ahogy tette azt annak idején, amikor a gyárban összerakták a rutinos szerelők.
Na… Ez az elmélet, majd a gyakorlat másképpen alakul. Jön a „szarka”, sokat akar, aztán meg nem bírja a farka, ezért a megszerzett munka egy részét átadja egy másik madárnak. Madarat tolláról, szerelőt meg arról ismer meg az ember – személyes tapasztalat híján – amit hall róla másoktól. A munka elvégeztével természetesen megjön a tapasztalat is, csak a jelző kétséges, amivel azt később illetjük.
Sajnos nem tudtunk pozitív értelmű jelzőket használni a bedolgozó tevékenységére akkor, amikor az első próbaútról nem a saját kerekén tért vissza az aktuális Volkswagen Karmann Ghia.  Ilyen botrány még soha nem történt a cég történetében. Olyan volt már, hogy kiesett a kerék… Persze csak viccelek.
Tehát, tréleren érkezett haza az autó, mert a váltó megragadt harmadikban, és a hátramenet is szabadságra ment. Kezdődhetett a móka, a teljes hajtáslánc kiszerelés. Vidáman fogtunk hozzá (ja persze) a motor „ripsz-ropsz”, négy óra alatt ki is jött a helyéről. Hogy mit szórakoztunk ilyen sokáig? Hát, a Bogárszabásúaknál kiszerelésre kerül az olajos hátsótengely is ahhoz, hogy a váltót mozdítani tudjuk, de ennek lecsavarozása elhanyagolható idő volt a motor kibillentéséhez képest. A motort csak négy csavar fogja össze a váltóval, de ha az olajhűtő mögötti menetes apára egy sima anyát hajtottak – míg az alvázon szabadon volt a szerkezet – lesz majd nagy meglepetés ha feltesszük a karosszériát, ugyanis ekkor már nem fogunk hozzáférni egyszerűen.

A csupasz egységen még vígan matathatunk.                 
A szemetlen’ lyuk.



A motor gallérján nem azért van a tízes csavarnak tizennégy milliméteres furata, hogy reszkető kezű látássérültek is beletaláljanak. Ide egy külsőbordás menetesszemet kellene, nem bekalapálni, hanem behúzatni egy csavarral. Ezt csak azért írom le, mert hallottam olyan kifogást, hogy azért nem került be a szem, mert nem fért hozzá a mester kalapáccsal.
A következő lépésnél megtanultuk, hogy nem az a kérdés, hogy sok-e az egy centiméter, hanem hogy hol van az a centiméter. A motor alsó tőcsavarjainál igencsak sok, mert olyan szűkre méretezték a motorteret, hogy ha csak ennyivel is hosszabb a csavar, nem bírjuk az erőművet lehúzni a sebességváltóról. Persze, ha leoldjuk a váltót a rögzítőpontjairól, nyerhetünk annyi helyet, hogy egy kis feszegetéssel, fényezés feláldozással kifordul a kínlódás tárgya. Ha már kint van, akkor rögtön választ is kapunk arra a kérdésre, hogy miért nincs fűtés egy léghűtéses autóban.

Valaki elhagyta a rongyocskáját, ami remek helyet talált magának a ventilátorlapát szívóoldalán, meggátolva a levegővételt. 



Ebben az esetben gyors volt a javítás, csak az a baj, hogy ennek nem lett volna szabad megtörténni. Mentségünkre legyen mondva, hogy mi nem tehetünk róla. Én biztos, hogy nem dobtam be a textilt. (Ott sem voltam) A műhelyben sem vállalta magára senki, de akiket az utcán találomra megállítottam, azok is tagadtak, úgyhogy csakis valami külföldi, határon szögesdrótot ugró lehet a ludas.

A következő meglepi’ az olajszórás volt a kuplungharangban. Kiderült, hogy a nyelestengely szimeringjét sikerült szétverni beszereléskor az ismeretlen hősünknek. Ha csak az alkatrészt nézzük, ez egy párszázforintos probléma. Könnyen orvosolható, de ha most nem bontjuk meg az egységet, nem derül ki egy jó darabig a turpisság, csak később szidott volna bennünket a tulaj a csúszó kuplungért.

Viszont ami a szétszedett differenciálmű képén látszik, az már végzetes hiba.

A hátramenet fogaskereke tehetetlenül fekszik a difiházban, mert a rögzítőgyűrűje hanyagul volt feltéve, és leesett a tengelyéről. Ami általában a javított váltókat illeti, az egy külön műszaki cikket is megérdemelne (vagy egy misét) mert igencsak érdekes, hogy egyesek mit értenek felújítás alatt. Legyen elég most annyi, hogy én biztosan nem szilikonpasztázom a tökéletesen ép felületre helyezett papírtömítéseket. Pusztán csak azért, mert nincs rá szükség. Zsír, papír, ennyi. Amúgy meg, ha kenem is – mert valami súlyos okot találok rá – vigyázok a felhordásnál, hogy összehúzáskor, belül a peremen ne keletkezzenek gumigiliszták, amik önálló életre kelve úszkálnak a mechanikus elemek közt, esetlegesen meggátolva két elem kapcsolódását!




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.