Ugrás a fő tartalomra

VIGYÁZZ! KÉSZ! ROHADJ!

Már abban az időben is, amikor a 13 éves Skodám alja porrá oxidálódott, az a mondás járta, hogy amihez a lakatos hozzányúl, annak már vége van.



A gyári rozsdavédelem helyzete azóta lassan javult. Megjelent a 6, majd akár a 12 év átrozsdásodási garancia, ami folyamatos ellenőrzés feltétele mellett, a lemez belülről kifelé irányuló teljes átrohadására vonatkozott. Tehát ha megnézzük ezeket az autókat, bizony ott viríthat a "vörös ördög", csak a lemez még nem lyukadt át, ha minden az eredeti. Ha nem tört a festékréteg egy horpadás miatt, és ha nem babrált bele az az átkozott fenevad, a lakatos.

Miért is alakult ki ez a múlt homályába vesző monda a rothadást hozó mocskos kezű mesterről?

Az öregebbek biztosan emlékeznek arra a korra, amikor még a tisztességes karosszériás garázsában ott álltak a hatalmas, nehéz gázpalackok. Csak az, és semmi más speciális eszköz. Oxigén, acetiléngáz keverék lángja volt a lelke mindennek. Ezzel melegítették a vasat, ezzel vágták a vasat, ezzel hegesztették újra össze a vasat, sőt még kolbászt, szalonnát is sütöttek vele, de a humorosabbak zacskóba engedve a robbanó elegyet, remekül szórakoztatták magukat kisebb, nagyobb robbantgatásokkal is. Nem is kellett soha nagyobb mulatság egy brigádnál attól, hogy teleeresztették a kipufogódobot gázzal amikor a másik hegesztette. Ha csak akkorát szólt, hogy egy hétre megsüketült a kolléga, kisebb kuncogás volt a jutalom, de ha az arca is széthasadt, szállt a kacaj.

Nos, tehát ezek a remek mesterek fusiztak otthon. Ők készítették azokat a javításokat, amikor a padlón tátongó rozsdás lyukra tenyérnyi lemezt pöttyintettek a négy sarkánál fogva, majd soha meg nem száradó kátrányos alvázvédővel bemaszatolták. Ezt a javítást egy-két év megforgatta, hiszen nagyobb bajt okoztak azzal, hogy még az ép, hegeszthető felületről leégették a bevonatot, és nem pótolták megfelelően. Ráadásul létrehoztak egy plusz lemezrétegződést, amibe akadálytalanul hatolt be a nedvesség, hogy ott fejtse ki áldatlan hatását.

Pedig lehet ezt normálisan is csinálni. Némelyik mester úgy hirdeti magát, hogy gyári technológiával javít. Nos, ebben az esetben sem kell rögtön azt képzelni, hogy a teljes javítandó elemet lefúrja a ponthegesztéseknél, (úgy, hogy csak a bontott sérül) majd fel ponthegeszti az újat, és elsüllyeszti a kasznit egy-két pácfürdőben, alapozóanyagban, majd réstömít, és fényez. Ugye senki nem gondolta ezt? Mert ez nem életszerű. Akkor mi az életszerű?

A lelkiismeretes szakik letakarítják a rohadásoktól mentesíteni kívánt felületet fémtisztára, és ahol látják a nagy lyukakat, lemezpótlásokat hegesztenek be, majd a réstömítés után újraépítik a bevonatrendszert. A történet szempontjából mindegy, hogy lapolják e a javítólemezt, vagy szintbe hegesztik. Mind a kettő lehet jó, ha a bevonatrendszer megfelelően elzárja a káros külső hatásoktól a rozsdásodásra hajlamos részt. Mégis van egy kakukktojás a történetben, vagy ahogy a volt kollégám fogalmazott "szar került a palacsintába".

Ott maradt az összes gyártási technológiából eredő lapolás, amit nem tud kitakarítani a homokszóró, és már ott kukucskál benne az időzített rozsda. Két dolgot lehet tenni: Szétszedni az egész karosszériát alkotóelemeire, vagy savas merülőfürdőben áztatni. Gondolom a hétköznapi realitások talaján maradva kevés olyan helyet találunk ahol ez megvalósul. Tehát ebből kiindulva elmondható, hogy hiába készítünk egy szuper alapos javítást, ha három év múlva mellette rohad át valamelyik illesztés. Viszont az is tudható, hogy ezt a három évet még így is ki lehet tolni hosszabb időre, ha minden rést elzárunk a nedvességtől, mert a korróziós folyamatok beindulásához ez az elem igencsak szükségeltetik.

Na, ennyit mára. Ha az Úr is úgy akarja, folytatás következik.

2013. november 21. 20:02


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.