Tegyük fel, hogy valami megmagyarázhatatlan ok folytán, egy darab rohadást találunk az autónkon! Először is elvisszük a lakatoshoz, aki nagyon fog csodálkozni, hogy csak egy rozsdagóc van a kocsin, mert a rozsda az csordában jár. Mi viszont ragaszkodunk az egy darab folthoz, mert tudjuk, hogy csak annyi kell, és nem hagyjuk magunkat lefejni. Ha ezen túltette magát a szakember, akkor kijavítja a hibát. Mi elégedetten hazavisszük a járgányt, majd egy bizonyos idő után a szerkezet elkezd mindenhol rohadni. Ekkor mi nagyon idegesek leszünk, és visszamegyünk reklamálni a trógerhez, aki a szemünkbe nevet, erre mi jól pofán vágjuk, vagy (és) elindulunk a világba szétkürtölni azt, hogy amihez a lakatos hozzányúlt szétrothadt.
Természetesen ez nem fikció. A múltkor azon kezdtem el morfondírozni, hogy szakszerű javítás esetén elindulhat-e kirívó rohadás a javítás miatt, és arra jutottam, hogy a klasszikus építésű öreg autókon egy kis odafigyeléssel nem lehet kárt okozni. Tehát nem szabad hagyni felégni a környező festést, és az egész bevonatrendszert tömítéssel együtt vissza kell építeni. A horganyzott kasznik már más kérdések. Nyilván itt is vissza lehet "cinezni" a dolgokat, de gyakori hiba, hogy korróziós hatású folyasztószert használnak, így adnak a szarnak egy nagy pofont, másrészről a nem rendesen megtisztított felületen lyukak maradnak a bevonaton és ezeken beszivárog a víz, mert az olyan, hogy szivárog. Ezért (mármint a szivárgó víz miatt) is mondom mindig, hogy ahol hegesztünk, ott ne hagyjuk felégni a festést, mert vagy feljön a forró alapról mint egy fólia - és észre sem vesszük - vagy meg olyan lyukacsos lesz mint egy szivacs. Utóbbira aztán ráfújjuk a festéket, vagy viaszt, ami nem olyan folyós mint a víz, így az valahol a cél előtt megáll, míg a víz - ha mégis utat talál - végig behatol. Az első eset főleg a vastagabb gittelésnél veszélyes. Na, az aztán gyönyörűen elpattanhat a meleg lemeztől, miközben kívülről teljesen épnek tűnik a fényezés és ugye nem kell folytatnom?
Tehát a rozsda legnagyobb ellensége a lelkiismeret, amivel a munkához hozzáállunk. Régebben, a műhelyemben ezt mindenkinek el is mondtam, ennek ellenére egy általános fényezés után hat hónappal visszajöttek, hogy rohad az autó orra, amikor én a farát, és ott javítottam ahol már lehetett látni az előtörő rozsdát. Az meg, hogy éppen hol éri majd el a felszínt a bujkáló ellenség egy vastagon fényezett, gittelt karosszériánál mindig változni fog, hiszen be van építve a rétegek alá a meglepetés. Gyári vastagságú "fény" alatt látszanak a kis rozsda rajzolatok - gyakorlott szaki' ki tudja szűrni - de senkinek nincs röntgen szeme.
Kedvencem az a történet, amikor egy pár küszöböt tettem fel az úrnak, aki aztán saját kezűleg alapozta, gittelte a területet, majd vissza hozta hozzám fényezni az előkészített autót. Ő sóherságának csak az ajtó alsó vonaláig kellett újrafújni a kocsit, így nem sok gondom volt vele. Annál jobban meglepett, amikor három hónap múlva letámadott, hogy rohad az autója és kérte, hogy javítsam ki ingyen. Még egyszer leírom, én csak a két külső küszöböt hegesztettem fel, és az előkészített részt színre fújtam, a festés előkészítését a tulaj végezte. Meg is kérdeztem tőle szelíden, hogy esetleg a motornak nincs e valami baja, mert akkor azt is ingyen generálozom, sőt vehetek bele egy új aksit is, de talán egy másik üléshuzatot is húzatok bele, mert a régi sajnos tönkrement, és ez is biztos a hanyag hozzáállásom miatt történt, nem az elmúlt húsz év tehet róla.
2013. november 26. 20:02
Természetesen ez nem fikció. A múltkor azon kezdtem el morfondírozni, hogy szakszerű javítás esetén elindulhat-e kirívó rohadás a javítás miatt, és arra jutottam, hogy a klasszikus építésű öreg autókon egy kis odafigyeléssel nem lehet kárt okozni. Tehát nem szabad hagyni felégni a környező festést, és az egész bevonatrendszert tömítéssel együtt vissza kell építeni. A horganyzott kasznik már más kérdések. Nyilván itt is vissza lehet "cinezni" a dolgokat, de gyakori hiba, hogy korróziós hatású folyasztószert használnak, így adnak a szarnak egy nagy pofont, másrészről a nem rendesen megtisztított felületen lyukak maradnak a bevonaton és ezeken beszivárog a víz, mert az olyan, hogy szivárog. Ezért (mármint a szivárgó víz miatt) is mondom mindig, hogy ahol hegesztünk, ott ne hagyjuk felégni a festést, mert vagy feljön a forró alapról mint egy fólia - és észre sem vesszük - vagy meg olyan lyukacsos lesz mint egy szivacs. Utóbbira aztán ráfújjuk a festéket, vagy viaszt, ami nem olyan folyós mint a víz, így az valahol a cél előtt megáll, míg a víz - ha mégis utat talál - végig behatol. Az első eset főleg a vastagabb gittelésnél veszélyes. Na, az aztán gyönyörűen elpattanhat a meleg lemeztől, miközben kívülről teljesen épnek tűnik a fényezés és ugye nem kell folytatnom?
Tehát a rozsda legnagyobb ellensége a lelkiismeret, amivel a munkához hozzáállunk. Régebben, a műhelyemben ezt mindenkinek el is mondtam, ennek ellenére egy általános fényezés után hat hónappal visszajöttek, hogy rohad az autó orra, amikor én a farát, és ott javítottam ahol már lehetett látni az előtörő rozsdát. Az meg, hogy éppen hol éri majd el a felszínt a bujkáló ellenség egy vastagon fényezett, gittelt karosszériánál mindig változni fog, hiszen be van építve a rétegek alá a meglepetés. Gyári vastagságú "fény" alatt látszanak a kis rozsda rajzolatok - gyakorlott szaki' ki tudja szűrni - de senkinek nincs röntgen szeme.
Kedvencem az a történet, amikor egy pár küszöböt tettem fel az úrnak, aki aztán saját kezűleg alapozta, gittelte a területet, majd vissza hozta hozzám fényezni az előkészített autót. Ő sóherságának csak az ajtó alsó vonaláig kellett újrafújni a kocsit, így nem sok gondom volt vele. Annál jobban meglepett, amikor három hónap múlva letámadott, hogy rohad az autója és kérte, hogy javítsam ki ingyen. Még egyszer leírom, én csak a két külső küszöböt hegesztettem fel, és az előkészített részt színre fújtam, a festés előkészítését a tulaj végezte. Meg is kérdeztem tőle szelíden, hogy esetleg a motornak nincs e valami baja, mert akkor azt is ingyen generálozom, sőt vehetek bele egy új aksit is, de talán egy másik üléshuzatot is húzatok bele, mert a régi sajnos tönkrement, és ez is biztos a hanyag hozzáállásom miatt történt, nem az elmúlt húsz év tehet róla.
2013. november 26. 20:02
Megjegyzések
Megjegyzés küldése