Ugrás a fő tartalomra

Ha lekonyul ami nem úgy áll

Meg akartam nézni az alkatrészábrán minek hívják konkrétan ezt a dolgot, ami a váltószerkezet menetirány szerinti elején helyezkedik el, de elfelejtettem. Egy biztos, ez a kulcsa annak, hogy előre, vagy hátra, és, hogy milyen sebességgel haladunk. Ebből következne, hogy kulcs névvel illessük, de aki a szeme után megy, az kilincsnek hívja.

Ez a szerény alkatrész ugyanúgy nem érdekel senkit amíg teszi a dolgát, mint az összes többi, bár hozzátenném, ráadásként ez a holmi szinte örök életű, nem szokott vele gond lenni, maximum egy pár milliméterrel többet kalimpálunk a váltókarral, ha kissé megkopott. Viszont most megtörtént a hihetetlen,  valóra vált a rémálom, mint amikor egy régi horrorban koporsók katapultáltak a földből, mert temetőre építkezett a ganaj vállalkozó.

A felújított váltó egyszerűen megragadt hátramenetben, és csak egy jól irányzott pörgőrúgással lehetett kimozdítani a váltókart rögzült helyzetéből. - Hej! - csap ilyenkor mindenki lelkesen a levegőbe, hiszen milyen lélekemelő nagy feladat legyőzése áll ekkor elénk, és ettől ércesedik a tudat, acélosodik a tekintet, keményedik a... az nem.

Mert ám aki kipattint egy ilyen alkatrészt abból az autóból, amit nemrég rakott össze, anélkül, hogy megtébolyodna, az ember a talpán.

Nos, a barátom nem mert kockáztatni, így nekem szólt. "- Most töltöttem fel, légtelenítettem a fékeket, lehet megint szétszedni mindent." - siránkozott. Megsajnáltam, meg már untam is a nyöszörgést, amúgy meg ne gördüljön ki egy férfi ember szeméből a könny, ezért kigörgettem a könnyein, és hozzáfogtam az akcióhoz. Az akciónak az olajvakondok fedőnevet adtam, ezentúl az aktákban csak így lehet utánanézni.

Első lépésben le logikai teniszeztem a lehetséges okokat, vagyis én agyban dolgozok először, mert sok fizikai munkát lehet megspórolni. A tudatlanok ilyenkor szokták megkérdezni, hogy mit bambulok, meg, hogy nem dolgoznék-e? Dehogynem, ugorjunk neki, mert a gondolat a tett halála! Dobjuk be a váltót, mert felújított! Építsük köré az autót, és amikor az utolsó ráncot is kihajtjuk a beltér szőnyegéből, üljünk be, aztán uzsgyi... és nem megyünk sehova, mert nem bírunk váltani.

A váltókar és közvetlen egységeit már kizárta a haver, de én is ránéztem, és sajnos jöhetett a következő szerva a szerelőaknában. Motor kikötés (nem kötéllel, hanem a kapcsolódó egységek lekapcsolása) motor ki, váltó felbontás tartóról, futóműről, és itt meg is állok, mert nem bolondultam meg más logikája alapján kitenni az asztalra.

Lefordítottam helyben:

A fék érintetlen maradt, még a kézifék-huzalt sem kötöttem ki, csak a fékfolyadékot szállító csövek rögzítéseit bontottam fel, mert kellett az a pár milliméter laza.

Levettem a váltópajzsot (akár így is hívhatjuk) és ahol a kilincs kalimpál belül, alapos szemrevételezést tartottam, mert a váltókaron valami sorjás kaparászást éreztem mozgatás közben. 3 rúd van amit ki-be kell mozgatni a megfelelő sebességfokozat kiválasztásához. Ezeknek a bemarásaiban fordul a kilincs a megfelelő rúdhoz akkor, amikor az utastérben a kart oldalirányban lökdössük. Egy kis csorbuláson, és fényesedésen kívül sok látnivaló nem akadt, még egy fehérnemű modell sem bóklászott arra, de ekkor jobban ránéztem az ominózus kilincsre.

Nem kell nagy tudósnak lenni ahhoz, hogy tudjuk, egy falnak támasztott bicikli magasabb, mint ami a földön fekszik. Egy kulcsot is könnyebb hegyével a zárba tolni, mint keresztben. A hegyet is könnyebb megmászni ha lapos... na ez elég lapos volt.

Jól látható,  mennyivel szélesebb résbe lehet elfordítani a kart, ha nem derékszögű, mert nem volt az. Hogy hogyan történhetett ilyen torzulás? Nagyon egyszerűen: amikor bent van a váltórúd, (a fényes rész lóg ki a váltóból)  akkor még beljebb kell ütni. Elég szállításkor odaverni, máris kész a huncutság. Ennek ellenére én még ilyennel nem találkoztam, de tanúsíthatom a visszahajlítás is igen könnyen ment, tehát ellenkező irányban sem kellett nagy erőhatás.

Ebből az egészből azt a következtetést lehet levonni, hogy mindent többször kell ellenőrizni, mert a kapkodás, az ellenőrzés elmaradása itt is megbosszulja magát.

Na, de legalább aki a bogárszármazékán olajfolyás, vagy kopás miatt kiakarja cserélni azt a perselyt ami ezt a rudat megvezeti, most már tudja, nem kell az egész autót szétszedni, csak a felét.

Eredeti bejegyzés: 2013. június 03. 20:44 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.