Ugrás a fő tartalomra

AZ IGÉNYES VAS

Ez a kupac már megint egy Volkswagen Karmann Ghia kabrió. Azaz csak lesz majd, mert most még csak egy orr kezdemény.



Ez a gyűrött lemez egyveleg az alapja egy jövendőbeli gyönyörűséges autónak. Ezt a részt már egyszer, egy másik kocsi építésekor félretettük, mert annyira rossz állapotban van, hogy akkor nem fért bele az időkeretbe, de most erre is sor került. Nem kell félni, a far is hasonlatosan ramaty, így a jó, és rossz egyensúlya nem fog felborulni, így nem omlik össze a világ.

A tulajnak az volt a kérése, hogy nagyon igényesen készítsük el a gépet. Mintha szoktunk volna igénytelenül dolgozni. Bár az igényesség fogalma sem takar azonos elvárásokat mindenhol.

Például van a környéken egy falu, ahol nem is ismerik az igényesség szót. Van nekik hasonló szavuk, de az az igenyes, az pedig náluk az egyenest jelenti. Ugyanis az ottani kisebbség - ami lassan többségbe fordul át - mindig is gondosan vigyázott rá, hogy a "paraszti" elnyomással dacolva megőrizze kultúráját, és az ebbéli törekvésüket a nyelvtanban is a külvilág tudtára adták. Többek közt így alakult ki az "ótsd fel a lámpát", és a "csukd ki az ajtót" felszólítás is.

Tehát igényesre kell gyártanunk a vasat, ami nem szeretném, ha felesleges matatásba fordulna át. Dolgoztam már olyan helyen, ahol az igényesség jelszava alatt felesleges dolgokat kellett megtenni. Például olyan hegesztési varratokat lepucolni, amik csak egy tükör segítségével válhattak láthatóvá. De láttam már olyan autót, aminek az alváza volt kigittelve, szóró tapaszolva, és fényezve. Ezzel sincs semmi gond, ha az ember a szobában tartja a gépjárművet, de a tulaj közlekedett is vele. Nem baj, legalább lefoglalta magát a javítgatással, mosogatással az unalmas estéken.

Jaj! Tényleg. Érdekes dolgot láttam egy fórumon. Valaki feltett egy képet egy gyűrött vasról, és mellé a kérdést: "Szerintetek, hogy lehet ezt kiegyengetni?"

Jött is szép számban a segítség, a jobbnál jobb tanácsok, de bennem csak az a kérdés vetődött fel, hogy mi a haszna az egésznek. Egy szakszerű tanácstól megtáltosodik a  tanácstalan, és úgy kikalapálja az ütközőt mint egy nagy tudású? Előfordulhat, ha született tehetség, de akkor talán nem tesz fel nyilvánosan kérdést, hanem saját kútfejéből merítve megoldja a problémát.

Távol álljon tőlem, hogy bárkit megbántsak, ezért nem is őrá utalva osztom meg a történetet, ami erről jutott eszembe: Ez is egy úgynevezett felhasználói útmutatóval kapcsolatos. Ugye senki nem állítja azt, hogy a festékszóró palack hátára nyomtatott mondatok elolvasásától valaki fényező mester lesz. Mi is szokott ott állni?

"A palackot függőleges helyzetben tartva, egyenletesen szórjuk fel a festéket a felületre." Nos, akinek a fogmosás sem megy anélkül, hogy a szemébe ne állítaná a fogkefét, az nem biztos, hogy megfolyás nélkül felviszi a rétegeket, de bármennyire hihetetlen, van aki előbb elakad. Szóval a gyerekkori baráto... tehát az az alak, aki mindig ott volt ahol mi, egyszer festeni készült.

Olvassa az útmutatást:

- Függőlegesen... Hogy is van? Függőleges... vízszintes... Ha kinyitom a csapot, akkor a víz így folyik (mutatja kezével a függőleges vonalat) akkor az a vízszintes.

Akkorát ordítottam, mint aki egy megviselt kísértettel fut össze a temetőben.

- Te szerencsétlen! - szólítottam meg. - Láttál már tavat, vagy egy pohár vizet. Abban van vízszintesen a víz, tehát így. - mutattam neki.

- Mindig összekeverem. - mondta, de amikor látta hitetlen arcomat, hozzá tette. - Csak vicceltem.

Még talán el is hiszem, ha a szemébe nézve nem csak a mérhetetlen sötétséget láttam volna. Tudtam, hogy rajta már egy agyátültetés sem segítene, mert a szervezete kilökné a számára idegen valódi észt.

Erre az egész használati útmutatós, távirányítós munkára van egy ősrégi tanmese, ami nagyon jól összefoglalja az egész lényegét. A karosszériázásra optimalizált verzió:

Elviszi a mesterhez az autót egy tulaj, mert egy hatalmas horpadás van az ajtaján. A mester körbetapogatja a lemezt, majd belerúg egy ponton az ajtóba, mire kipattan a horpadás.

- Ötezer forint lesz. - közli a megrökönyödött tulajjal.

- Már ne haragudjon meg, de ötezer egy rúgásért?

- A rúgás csak kétszáz forint, de az, hogy tudom, hogy hova, és mekkorát kell rúgni, az 4800.

2013. október 28. 18:14

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.