Ugrás a fő tartalomra

Nem mindegy, hogy feni a halál a kaszát, vagy keni...

A mai szerelés közben egy nem igazán vicces történet jutott az eszembe: Az autószerelőhöz begurul egy rettenetesen elhanyagolt járgány.

- Valami nagyon zavaró suhogást hallok menet közben. - panaszkodik a gazdája.

- Az szerintem a halál kaszája. - vet a szerelő egy lesújtó pillantást a rozsdahalmazra.

Aki látott már hasonlót, az tudja miről van szó. Rettenetes műszaki állapotú autók bóklásznak az utakon és az a bizonyos kasza nem csak a vezetőjük nyaka körül suhog.

A Tatra 613-as nem tartozik a szárazfalevél súlycsoportú közlekedési eszközök közé, ezért gyárilag eléggé tisztességes fékekkel látták el. Hosszú, kitartó munka kell hozzá, hogy ezeket a remek alkatrészeket lebutítsuk egy fagylaltos tricikli szintjére.

Elől, hátul, négydugattyús tárcsafékek szorítják a belsőventilációjú tárcsákat, addig, míg valaki nem szabotálja a működésüket.

A hidraulikus fékrendszerek nem valami bonyolult szerkezetek. Ha egy pár dologra odafigyelünk, akkor nem lehet nagy gond. Természetesen az olaj (az olaj elnevezés népi bugyutaság, de mivel én is a néphez tartozom, így tanultam meg Péter bácsitól nyolc évesen, és azóta következetesen (az ellenség félrevezetése miatt) így használom, mint a nemzetség nagy része is) a legfontosabb része a rendszernek. Ennek van egy csereperiódusa, amit illik betartani, mert ezután csökken a forráspontja. Környékünkön nagy hagyománya van ennek a városi huncutságnak az elhanyagolásának, de még senki nem balesetezett a harminc éves olaj miatt, talán mert nem versenyszerűen égetik a fékeket, így nem is forrhat fel benne a lé. (Azaz dehogynem, tessék legalább 2 évente menni a szervizbe!) Azért megemlíteném azt az érdekességet, hogy egy DOT 3-as glikolbázisú fékfolyadék dobozán jobb értékeket olvastam, mint egy alkatrész kereskedés saját márkás DOT 4-es fékfolyadékán. Vagy nagyon jól hazudik az egyik, vagy becsületes hülye a másik. (tudom, hogy nem "vagy")

Olajbetöltésnél két lényeges dolog van: Nem kell levegő a csövekbe (az a légfék ahova kell) és csak fékfolyadékot töltsünk a tartályba. (Ugye jól cserélgetem az olaj és fékfolyadék szavakat? 😎)

Ha valaki azt állítaná, hogy kell bele homok, mert az fényesre csiszolja belülről a vezetéket, így nem dugul el, az vicces fickó. Zselatint se tegyünk bele, ha puha a fékpedál, mert nem fog keményebb lenni. A kupak meg nem csak azért van a tartályon, hogy ne lötyögjön ki az anyag belőle. A koszt is visszatartja, és a víz benyelődését is gátolja, bár az utóbbi állítólag mégis bediffundál valahogy (és elegyedik a fékfolyadékkal, mert mondom, nem olaj).

Na, de lássuk a medvét, vagy legalábbis a bűzös kupacot, amit maga után hagyott.

Nem kell hozzá nagy vegyésznek lenni, hogy tudjuk, ezek a mocskok nem kellenek a dugattyúk alá. Bár itt még nem is sok vizet... akarom mondani olajfékfolyadékot 😁zavarnak a kis görcsök, de a vékony csövekben már dugulást okoznak. Ez a féknyereg már elhalálozott sztrókban (stroke, ami nem egyenlő a stokival, bár láttam már fickót aki rosszul nézett ki egy stokiroham után). A jobb fele lebénult, és teljesen elsorvadt. Egy múmiában több nedvesség található, mint azon fél munkahengereiben.

- Persze, van ez így hosszú állás után. - mondják most a hozzáértők. Nos akkor nekik szól a következő kép.

Gondolom, nem nehéz kitalálni, hogy melyik oldalon fogott a fék.




Az már viszont fogós ravasz kérdés, hogy honnét vette a bátorságot az illető, hogy ilyen műszaki állapotú autóval részt vegyen a forgalomban, és nem is keveset ment, elnézve a kopás mértékét.

A behelyezett új fékbetétek itt már annyit értek, mint agyhalottnak a meleg zokni.

A fékdugattyúk felrohadt krómozása zabálhatta a gumitömítést, mint egy nokedliszaggató. A foszlányok mellett kifelé olaj, befelé levegő mozoghatott.

Ennél az autónál is suhoghatott a Halál kaszája rendesen, csak valahogy mindig elhajoltak előle.

Ferde, és veres betűkkel kiegészítettem a mondandóm, mert egyesek szerint veszélyes olajt emlegetni folyadék helyett, hiszen a szellemi fogyatékosok azon kis százaléka aki olvas, és autót szerel, úgy gondolhatja, bármilyen olajat betölthet a fékrendszerbe. Igazuk van, helyesen folyadék a megnevezés, hiszen az a tulajdonság, hogy tökéletesen keveredik a vízzel, kizárja az olajok csoportjából. Tehát nevezzük folyadéknak, így sokkal kevesebb anyag kerülhet szóba, a fogyatékosok általi félreértelmezésekor. Csak a víz, bor, sampon, arcszesz, hypo, húsleves, olaj...

Eredeti bejegyzés: 2013. július 15. 18:24 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.