Ugrás a fő tartalomra

Mitől nemesb a lélek?

Nem ez itt a kérdés emberek, de erősen hasonló. Azt szeretném megtudni, hogy némely autógyári mérnök tervezését ki végezte be. Vagy ha ők verték rá a jóváhagyó bélyegzőt, akkor miért? Talán csak önérzetből?

Sosem felejtem el apám arcát, amikor a Wartburggal az úton keresztben állva, verejtékben fürödve rángatta a váltókart, és csak egy hátramenetet szeretett volna, de azt nagyon.

Szerintem már akkori szemmel is röhejes volt az a fillércsesző mechanikai megoldás, amit váltórudazatnak neveztek. Egy pálca, aminek a végén egy karika helyezkedett el. Benne gumi, a gumiban lyuk, abban pedig egy másik görbe pálca kalimpált sebességet keresve. Hasonló szerkezeteket a faterom eszkábált a disznó karámjára, de Rodolfó (ez volt a disznó becsületes neve, mert Houdinit nem ismertük) mindig kinyitotta, hogy csont után kutasson a kertben.

Apám elvitte a jól bejáratott Autóklubbos szerelő gárdához a gépet, hogy kezdjenek valamit vele. Azt mondták, hogy a váltó jó, benne van a rükverc, csak meg kell találni. Nem tudom apám mit várt tőlük, hiszen előtte nem tűnt fel nekik, hogy azért forr a hűtővíz, mert a szivattyú nem forgatja a vizet, mivel az éke elnyíródott. Amikor a hűtőt is ki akarták cserélni vízkövesedésre hivatkozva akkor kiáltottam álljt. Az olcsóbb volt, de kevésbé szakszerű, amikor a szélvédő mellett befolyó esővíznek az útját egy hatalmas, undorító kinézetű szurok bumszlival állták el.

Tehát ilyen szép nosztalgikus dolgok jártak a fejemben, amikor bontottam a Tatra motor burkolatát. Kezdődött ott, hogy a tulajdonképpeni burkolatrögzítő csavar elé betették a terelőlemez csavarját, ezáltal nem lehetett kulccsal elérni. Semmi gond, le kell venni a terelő lemezt. Igen ám, de az előtt meg a motorblokk maga állja útját a manővernek. A csavar csak meglazítható villáskulccsal... de hopp, micsoda tervezési bravúr, nútban mozog el a csavar, így eltolható a rögzítő csavar elől, és már minden rendben.

Második felvonásban levettem volna az olajbetöltő csövet, mert a gyárilag használt festék mostanáig kapaszkodott rajta, de hirtelen úgy döntött, szakít eddigi helyével. Mi sem egyszerűbb négy csavar, oszt' szevasz. Három megvan, és a negyedik?

Természetesen a vezérműszíj feszítőgörgője alatt volt, de hát mi a francnak abajgatjuk azt, amit már egyszer feltettek. Ha meg mégis ez a fixa ideánk, akkor szedjük szét a vezérlést.

Ezek után jött a kedvencem:

Az olajvezeték, aminek a furatai csak félig találkoznak.

Amikor az olajhűtőt akartam kivenni, de nem jött a porlasztó állító csavarjának felesleges, kilógó fészkétől, esküszöm elindultam köszörűért, hogy lecsapom azt a fél centit.

Ha kinagyítjuk a képet, a bal oldali karburátor belső talpcsavarjánál látható kis prücökről van szó.

Ja, és aki le akarja venni a porlasztót, az felejtse el a szerszámkészletét. Sem villás-, sem csillag-, de még csak dugókulccsal sem lehet a csavarokat lelazítani. Feláldoztam egy csillagkulcsot, amit egész cifrára hajtogattam, köszörültem.

Még a végén megemlíteném a Typ 14-es Volkswagenek ajtókiakasztóját, amit csak az ajtón belül lehet összeszerelni, mindezt azért, mert 3 milliméterrel kisebbre vágták a fészkét a kelleténél.

Eredeti bejegyzés: 2013. június 20. 21:19 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.