Ugrás a fő tartalomra

Talpascsapszeg csere könnyedén

Azért ne vegyük túl komolyan a címet, mert ez a művelet is csak annyira könnyű, mint a hűtőbe pakolás egy régi, furcsa találós kérdés szerint, mely így hangzik:
- Hogyan kell a hűtőbe rakni egy zsiráfot?
- ?
- Kinyitod a hűtő ajtaját, berakod a zsiráfot, majd becsukod az ajtót. És hogyan kell betenni egy elefántot?
- ?
- Kinyitod az ajtót, kiveszed a zsiráfot, beteszed az elefántot, és becsukod az ajtót.

Hogyan jön ez a kis állatkert a futóműhöz? Először is, fenn áll a ki-be, de hogyan esete, és felmerül, az „egyáltalán mi van”, kérdés is, mind a két történetnél. Szóval, nekünk is van egy zsiráfunk a régi, bepréselt talpascsapszeg képében, ami ott csücsül a lengőkarban, ezért az új „elefántunk” addig nem megy be a helyére, míg ki nem szedjük a régi lakót.

Vannak olyan szerencsétlen autótulajdonosok, akik lemaradnak eme remek szerelősdiről, mivel nekik csavarral rögzítették az ominózus alkatrészt, és igazán nevetségesen, egy csavarkulcs segítségével oldják meg a problémát. Aztán vagyunk mi, az igazi férfiak, akik valódi szerszámokkal vágunk neki a feladatnak, bár előre tudjuk, pár kilót le fogunk adni, és a hajunkban szaporodni fog az ősz hajszál, de annyi baj legyen, lesz mit mesélni téli estéken, és lehet, még a káromkodási szókincsünk is bővül.

Elő a bunkót (nagy, hosszúnyelű kalapács, nem Géza a kocsmából) ő lesz a főszereplő. Kellenek még különböző méretű csövek, melyekkel meg lehet támasztani úgy a lengőkarokat, hogy beleférjenek a csapszegek amikor kifelé ütjük, és olyanokra is szükség lesz, amikkel beütni tudjuk őket a helyükre. Persze, ha van otthon nagy erejű présgép, akkor nem kell alkalmazni a primitív bunkózást, de nem fogok nagy butaságot mondani, ha azt állítom, kevés háztartásban van erre a célra használható prés, maximum is csak szőlőhöz való áll a pincében, meg az asszony, aki belőlünk nyomja ki a pénzt.

 Az alábbiakban egy VW Bogárt kínzunk meg, de a tudás felhasználható más típusoknál is.

Kezdjük a munkát a lengőkarok leszerelésével, mert helyben nem fog menni a csere. A következő lépésben jelölni kell a szerelési irányt (egyezik az autó hossztengelyével), ami általában egy bemunkálás a csapszeg talpában – így kell az újnak is bemenni – majd egy masszív, acél felületre kell helyezni az alátámasztó csövet. Ez igazán nehéz feladat lehet. Nem a cső lerakására gondolok, hanem eleve arra, hogy olyan profilt találjunk, ami megfelelő helyen öleli körbe a lengőkart.

Ugyanis mint látható, előfordulhat, hogy a csapszeg peremén túl már nincs is semmi, amire támaszkodhatnánk, márpedig egy több évtizede egymásba szerelmesedett szerkezeti halmaz szétrobbantásához hatalmas erő kell. Vagyis kellene, ha nagyon erősködni akarnánk, de én nem akarok. Szakítottam már szét 15 tonnás prést hiába. Melegítettem, hűtöttem a dolgokat, hátha a hirtelen hőváltozástól megmozdul valami. Ez a technológia amúgy is veszélyes amatőr szinten, mert nem tudhatjuk, mikor indítunk el valami káros anyagszerkezeti változást, ami akár egy későbbi baleset okozója is lehet.

Tehát ott állunk, ahol a part szakad. Préselni nem tudunk (mert nem) ütni nem tudunk, mert nem áll meg igazán ütéskor a lengőkar, magától meg nem esik szét a dolog, mert akkor jól néznénk ki, milyen futómű lenne az.

Na, de ezért van Doktor Doktorovics Doktorov, hogy segítsen. Lássunk is hozzá!

Távolítsuk el roncsolásos eljárással a gumiharangot, nem kell finomkodni, úgysem kell többé a szétmállott vacak. A képeken egy olyan csapszeg látható, amiről még a kerékdőlést állító excentert is le kell venni.

A csapot köszörűre szerelt vékony vágókoronggal el is csaphatjuk a kúp alatt. (A gyengébbeknek mondom, ha beindítják a köszörűt könnyebb. :)) Most, hogy már kettévettük a dolgot, egyszerűbb a helyzet, bár a szabdosást ki is hagyhatjuk. Ugyanis, ha egyből elkezdjük kifelé verni a csapot, akkor is kijön, de én azért csinálom így, hogy az excenter ne legyen útban, és még véletlenül se sérüljön. (Ja, és nem billeg a csap, miközben püfölöm)

Ha mégis szétvágnánk, csövecskét kell az excenter kúpja alá tenni, egy határozott ütést mérni a csapra, és kész.

Ehhez a manőverhez máskülönben igencsak spéci lehúzó kellett volna, meg jó pár perc erőlködés, hiszen ez is összetud gyógyulni.

Ezen a képen látható a következő támadási felület. Szintén csővel kell alátámasztani a kart, és addig ütni a csapot, míg a visszaperemezéssel rögzített fedéllel együtt kifordul a belső szerkezet. Ha nem megy, akkor a peremezést köszörüléssel kell meggyengíteni.

Fedél, műanyag persely, gömbcsap, mehetnek a szemétbe, vagy vitrinbe, ha múzeumot nyitnánk.

Marad a karban a tulajdonképpeni rákfene, ami még továbbra is ugyanúgy ragaszkodik a helyéhez, mint eddig. Ekkor vesszük elő a 20. század hihetetlen vívmányát, a dekopírfűrészt – vagy ahogy még hivatalosan nevezik – a kiszúrófűrészt, amit a kárpátaljai sváb falvakban, a belorusz vándor kecskepásztorok rezgettyűs bizgentyűnek hívnak. Ezzel a remek szerszámmal, egymással szemben két vágást ejtünk a bepréselt gyűrűbe. Mivel ez az anyag meglepően puha, csak akkor sülhetünk fel, ha valami igazán olcsó lapot használunk. Akinek nincsen gépe, az se essen kétségbe, mert annyi hely van a terepen, hogy sima vasfűrésszel is megoldható az esemény, csak be kell fűzni a gyűrű nútjába a lapot. Nem kell teljesen átvágni a gyűrűt, már előbb engedni fog, minthogy megsértenénk a kart. Ekkor már „könnyűszerrel” kiüthető a cserélendő darab, ha van hozzá megfelelő tüskénk.

Már csak le kell pucolni a vastag rozsdát a fogadó felületről, zsírozni, és bepréselni az új darabot. Ha nincs prés, vagy egy tíztonnás hidraulikus emelő, amit valami közé (hegesztett keret) beékelhetünk az alkatrészünkkel együtt, akkor megint jöhet a bunkó, de óvatosan, odafigyelve, mert a cseredarabot már nem verhetjük szét, az úgy jó, ahogy a dobozból kivettük. Soha ne a csapot kalapáljuk, van az alkatrészen direkt erre a célra (jobban mondva préselésre) kialakított hely, amit közdarab beiktatásával üthetünk. A gumiharangra is különösen érdemes odafigyelni. A minőségi termékeken úgy vannak kiképezve, hogy át kell nekik csusszanni a karon is, de nem árt a csúszásukat elősegíteni valami kencével. Sajna olyan is van, amin túl lóg a gumi a peremen, ezért az beszorulhat. Ezt vagy vissza tudjuk vágni, vagy le kell venni az egészet. Ez igazán kellemetlen, de inkább tegyünk így, minthogy rögtön cserélni kelljen. Itt is érvényes az elkoptatott mondás: az olcsó néha drágább.

Van aki azt mondja, na, így ne dolgozzunk! Csak célszerszámokkal, présgéppel, meg szakműhelyben, szakemberrel csináltassuk meg, és igaza van. A futómű nem játék, ennek ellenére kereket is sokan cserélnek, és láttam is már leesni rosszul rögzítettet. Tehát, mint minden más esetben, csak ésszel, és felelősséggel tessék munkálkodni, más hülyeségéért én sem tudok felelősséget vállalni.

Eredeti bejegyzés: 2013. március 20. 18:21

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.