Ugrás a fő tartalomra

Maradj a fánál!

Főleg a cipész... mármint a kaptafánál. Ez utóbbi kiegészítést olyanoknak tettem, mint a múltkori emberke, aki meglett harmincas létére sem ezt a mondást, sem azt nem ismerte, hogy a suszternak lyukas a cipője.

Most sokan feltehetnék a kérdést, hogy kerül a fa terítékre egy lakatos naplójában, de ha valaki nem pont most kapcsolódik hozzánk, akkor tisztában van vele, én nem csak lakatolok, hanem autót építek, és abban sok minden van, sőt, a régiekben még az az ősi elem is megtalálható, ami nem föld, szél, és tűz, hanem az, amiről mostanáig szövöm a szót.

A Volkswagen Karmann Ghiában olyan a hátsó pad, hogy én szégyellem magam érte, de szinte érthetetlen módon, van akinek tetszik.

Mindez a nemes egyszerűséggel kivitelezett egység fára épül. A nagy baj az vele, hogy nem lehet bele annyi anyagot tenni, mint nagyapám foteljébe, ezért a vékony keresztmetszethez valami szívós fa kell. A szívós fa nem olyan, ami egy hordó vizet kiszív, nem erre gondoltam, hanem olyanra, amibe a szög is kezicsókolomot' köszönve megy be. A kőrisfa pont megfelel a célnak, és az is jó benne, hogy ezt a remek fát pont olyan könnyű beszerezni a tüzépen, mint a szantálfát. Aki már próbált ilyesmit vásárolni, az tudja miről beszélek. Pár kört kell addig szaladni, míg a megfelelő anyaghoz hozzájutunk. Legegyszerűbb, ha fogjuk a kalapunk, és egy rigófüttyös hajnalon kiballagunk az erdőbe, és kifektetünk egy pár fát. Ez után bevisszük a fűrészmalomba a laza 70-80 centiméter törzs átmérőjű vesszőcskéket, és felcsapatjuk 3 col vastagra. Ez a méret általában megfelel az autó favázak építéséhez is, nem csak az ilyen fapados melókhoz, mint amiről most beszélnék, ha végre oda lyukadnék. Persze felhasználás előtt szárítani kell a fát, mert nyersen vetemedik, reped. Volt szerencsém olyan anyaghoz, amivel igencsak kellemetlen volt dolgozni, mert átható istállótrágya szagot árasztott magából, ugyanis az ősi módszer szerint tartósították a gerendákat, vagyis híg trágyalében áztatták.

Ezek után máris szállhat a forgács, zúghat a szalagfűrész, amivel megfelelő méretre szabom az anyagot. Felsőmaróval nagyolom ki a hirtelen csapolásokat, majd tovább illesztve ragasztom össze a darabokat. Nagyon nem erőltetem meg magam, mert nem kell szépnek lenni, nem tulipános láda lesz belőle.

A háttámla lapjába remekül passzol a sárga farostlemez, amit a kollégáék nappali szekrényéről feszegettem le egy óvatlan pillanatban. Úgysem veszik észre, mert takarják a könyvek, amiket nem nagyon mozdítanak, csak azért vannak, hogy lenyomják a bútort, mert üresen nagyon ugrált, amikor elment egy kamion a ház előtti úton. Na, ez mind nem igaz, de a lényeg az, hogy valóban újra hasznosított anyag került beépítésre, amit majd szintén elfed a kárpit. Szóval ennyi felesleges szót írtam le egy ilyen semmi munkáért, ami azért két napig készült, mert valóban a gerendából indultam ki.

Mindezt azért adtam ki magamból, mert ha valaki ránéz a két nyomorult deszkára, azt gondolhatná, talán nincs is benne meló. De van! Bizony ez sincs ingyen, csak a megfelelő szöveg kell hozzá, amivel indokolni tudjuk, miért annyi az annyi.

Mint amikor egy tébolyodott pillanatomban bementem a tüzépre, ahol szimpatikus hasábokban állt a kandallóba való tűzifa. Majdnem megrogytam az ütés alatt, amit gyomorra vitt be a tulajdonos az árközlésével. - Hámé' annyi? - feszegettem a témát. - Nem tudom olcsóbban adni, nem azért alkalmazok faipari szakmunkásokat a hasogatáshoz, hogy ingyen mérjem. - mondta teljesen komoly arccal a főnök.

Elképzeltem, amint a faipari szakmunkások diplomájukkal a zsebükben, tolómérővel leveszik a tőkék méretét, majd szuper számítógépen szoftvert futtatva, kikalkulálják a megfelelő hasítási szöget, és elindítják a korszerű CNC hasítót. Hát tényleg nem kérhettem ócsójé' a fát ezek után, de úgy néz ki, más sem kérte, mert tavasszal már másé volt a cég.

Eredeti bejegyzés: 2013. február 05. 19:32

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.