Ugrás a fő tartalomra

Ha már ki kell verni...

Mindannyiunk életében eljött, vagy eljöhet majd az a pillanat, hogy nagy szükségünk lesz egy olyan dologra, amit nem tudunk csak úgy kirázni a kisujjunkból.

Ekkor fordulunk valamiféle kisegítő eszközhöz, de ezek nem teremnek a konyhakertben, nem lehet őket fáról szakajtani, iparost kell keríteni hozzá. Nem ám akármilyent, szerszámkészítő iparost. Ha találunk ilyet, akkor felkészülhetünk rá, nem lesz olcsó mulatság a végtermék. Már húsz évvel ezelőtt is durva árat kértek egy mütyür vacakért, ez nyilván nem változott. Meg kell fizetni a tervezést, az anyagot, és a kivitelezést is. Ha szerencsénk van, akkor nem kell megfizetni a mesterember magánjellegű munkáját, mert ez bizony a legjobb helyeken is előfordulhat, hiszen sokkal jobban élvezi a halandó az anyagi javait, ha azt más valaki fizette ki helyette.

Még hivatalos munkahelyen is előfordult, hogy a gépmester nem csak a fizetését, a prémiumot, de még a felszabályozott fékdobjait is élvezni akarta: Kiadtam neki az általam megrajzolt tervet megvalósításra reggel. El is dolgozgatott rajta 3 órát, majd reggeli időben kiosont az autójához a fékdobjaiért. Nem tudta, hogy én meg nem mentem le az ebédlőbe, mert még átnéztem pár rajzot a sarokban ülve. Miután láttam, hogy miben mesterkedik, napközben be-bekukucskáltam a szakihoz, úgy, hogy ne vegyen észre. A fékdobok után más, és más holmik kerültek esztergálásra, de egyik sem hasonlított az én munkadarabomhoz, hiszen az már készen állt a szekrényen. Elszámoláskor benyújtotta a 8 óra fizetési igényét (mert így működött a bérfejtés), és hónap végén ő kiabált, hogy miért nem fizettem ki a napját, és még részesedést is követelt a plusz pénzből.

Szóval ezek után amit lehetett megoldottam magam, nem volt kedvem osztozkodni a gépészekkel.

Na, de miért is koptatom itt a billentyűt? Hát mert nem is gondolnánk, hogy sok esetben nagyon egyszerűen megúszhatunk valami nehezen kivitelezhető dolgot. Legyen otthon mindenféle laposvas, meg más profil, és máris előbbre vagyunk anyagilag, meg munkailag. Legalapvetőbb dolog, hogy vékony lemez hengerítéséhez nem megyünk el hengerítőgépeshez, hanem letesszük a lemezt egy asztalra, asztalosszorítóval megfelelő méretű csövet rögzítünk rá, majd felcsavarjuk a kis kezünkkel a lemezünket. Persze, fokozatosan hosszban haladva, mert egyszerre nem fog menni.

Hogy egy kicsit bonyolultabbat mutassak, itt van például az úgynevezett pecsételés, amikor egy formát mélyítünk (hátoldalról domborítunk) lemezbe. Az ütő, vagy préselő szerszámrészt viszonylag könnyen kireszeljük, köszörüljük, de a negatív részét már nehezebb kialakítani. Ha csak kisebb mélyedésre, nem annyira kontrasztos formára van szükségünk, tehetünk egy keménygumi lapot a lemez alá. Ha így ütjük meg a lemezt, akkor valamennyire sikerülhet formát adni a vágyainknak, de ha precíziósabb alakra vágyunk, akkor már marógépeket látunk rémálmainkban, pedig van egyszerűbb módja a szerszámosításnak.

Vegyük ezt a kibaltázottan egyszerű emblémahelyet. Laposvas formára köszörülve, megerősítve egy darab ingyombingyommal. Szerencsés az eset, mert furatos a lemez, így ezt fel lehet használni a szerszámfelek egymáshoz vezetéséhez, de akkor sincs emberhalál, ha nem fúrhatjuk a felületet. Kell egy hatalmas csipeszt gyártani laposvasból. A csipesz részére felillesztjük a szerszámfeleket, így azok akár egy méterre bent a lemez alatt is egymásra találnak.

És itt lebben a titok fátyla: A negatívot egy hosszú pálca felhegesztésével lehet kialakítani. Ha nem kell annyira sarkos, akkor elég drót, ha nagyobb kontraszt kell, akkor meg vágókoronggal hasítunk egy négyzetes anyagot, mondjuk egy hármas-négyes lemezből.

Ha nem olyan vacak, rideg lemezt fogtunk ki formázáshoz, mint én a múltkor, már örülhetünk is, hiszen itt is gyönyörűen, szakadás nélkül sikerült kialakítani az embléma vackát.

Ezzel a módszerrel sokkal bonyolultabb formákat is le lehet gyártani, akár egy egész csomagtér fenéket lehet újraképezni eredeti formájában, csak győzzük idővel.

Eredeti bejegyzés: 2013. március 08. 20:28

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.