Ugrás a fő tartalomra

Minden, meg a kezdet is nehéz

Minden kezdet nehéz, de azért nem árt, ha túllendülünk ezen, mert minden itt dől el.

A javító elemek felhelyezésénél alapvetően két formációt különböztetünk meg. Egyik az átlapolásos, másik a lemezélek szintbeli összeillesztése utáni hegesztés. Az átlapolásos módszernél is lehet, sőt kellene alkalmazni a szintezést, mert az a szakszerűbb, kevesebb fedőanyagot igénylő módszer. Ehhez vannak spéci fogók, melyekkel a lemez szélén milliméternyi lépcsőt tudunk kiképezni. Az egyik katalógusban láttam az eszközt, ott peremező fogónak aposztrofálták, de nem tudom, mi az a pere mező, amit fogni lehet vele. Ebben a kérdésben Besenyő Pista bácsi is egyet ért velem. Bár a lemez peremén dolgozunk vele, ha valaki nekem azt mondja, peremez, nem az ilyen profil jut eszembe. Mindenesetre az átlapolásos módszer a közkedveltebb, mert rosszabb hegesztővel is össze lehet taknyolni, nem kell folytonos varrat, és lehet korrigálni, ha nagyon rosszul tettük volna fel a lemezt. Amennyiben belülről megfelelő módon elzárjuk a nedvesség elől az átlapolást, sokáig korróziómentes marad. Ennek ellenére sokan idegenkednek tőle az igényes megrendelők közül, hiszen a lehetőség ott van, hogy mégis valahogy, esetleg netalántán, mégis behatol egy partizánegység, és aláaknázza a terepet. Na, meg ha bedugjuk a fejünket a kerékdobba, (vagy valahova máshova) akkor ott van az oda nem illő látványelem.

Ezért van a lemezek szintbéli, élen való összeolvasztása. A rémtörténetekben ecseteltek ellenére nem kell mögé lemezerősítést tenni – pont az előbb vázoltak miatt – mert akkor mi a francnak az egész, maradhatunk az első verziónál. A végén, természetesen ezt is piszokul alaposan le kell kenni belülről, mert itt is maradhat valami kis kráter, amibe fészket rakhat a Barna Kánya, ami nem madár, és nem is a kaki vidékies neve.

De még nem a végénél tartunk, hanem az elejénél: A pótlemezt túlméretesre készítsük! Így illesszük a helyére, és pár darab ponttal rögzítsük. Állj! Nem ám ész nélkül. Minden irányból szemléljük meg, a felületet, nehogy beessen a lemez, vagy éppen kipúposodjon. Ma én is úgy fetrengtem az autó körül szemlézés közben, mint egy gerinctörött giliszta, csak nem visítottam annyira.

Aki bízik a szemében, az azt használja, de aki óvatos, az egy acél vonalzóval lője be az íveket, mert ugye még a síknak látszó felületnek is van egy domborulata, ami a lemez berogyásának megakadályozására van. Ezt az előfeszítési ívet lehet egy pindurkát erősebbre hagyni, mert a következő lépésben darabonként végigvágjuk a rátett lemez élénél a régi anyagot, majd a kivágott résznél már a megfelelő formára pontozzuk a felületet.  Mikor így végig haladtunk, nem árt nagyjából végig egyengetni az illesztési vonalat, hogy a következő hegesztés kevésbé deformálja. Szakaszonként varrva, ha lehet, ellen tartva a hőnek haladjunk.

Ha kész, köszörüljük síkba, egyengessük, majd ízlés szerint tálaljuk! Jó étvágyat!



Eredeti bejegyzés: 2012. május 14. 18:10 .

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.