Elöljáróban megjegyezném, hogy én még nem láttam valós, jól használható motorszerelő kézikönyvet Bogármotorhoz.
Van két általános szerelési kiadványunk. Egyik magyar, a másik "amerikai" nyelven íródott, de mind a kettőnél vannak értelmezési problémáim. A magyar jól észrevehetően más nyelvről lett fordítva, és sajnos a fordító szépirodalommal foglalkozhat főállásban, mert néha hatalmas technikai zagyvaságokat hord össze, de azt legalább művészeti alapossággal. A múltkor egy jó darabig nem jöttem rá, hogy a három néven megnevezett alkatrész egyet jelent.
Persze az angolos könyv sem tökéletes. Teljes átfogó kritikát nem tudok gyakorolni felette, mert angolosan én távozni tudok nagyon, meg fajanszon trónolni. Viszont a képeket nagyon szeretem benne, sokig tudom nézegetni csörgővel a kezemben, miközben papit nyammogok. Ezért nem csoda, ha rögtön feltűnik, hogy "az így szereljük be" képen fordítva van a váltókarvezető lemez. Mit össze köpdöshet aki úgy teszi be. A fejre állított képet viszont nehezen ismertem fel, de annál nagyobb volt az örömem a felfedezéskor.
Pontos szerelési utasításokat sem lehet várni minden alkalommal. "Szereljük be a tömítőtárcsát!" Hiába magyar a szöveg, tele vagyok kérdéssel: Milyen tárcsát? Egyáltalán hova?
Az amerikai kiadvány sokkal jobban meg van támogatva ugyanezen alkatrésznél: "Szereljük be típustól függően a papír, vagy fém tárcsát", és van hozzá kép. Már csak azt nem tudja az ember, hogy melyik típushoz mit.
Ekkor kell gondolkodni, méregetni, és rájönni arra, hogy miképpen lett megtervezve az adott alkatrész.
Még a gyakorlott mesteren is kifogott a különböző évjáratú (?) lendkerék. A fényes volt a mostani motoron. Ennek a darabnak nincs gumitömítés befogadására alkalmas kialakítása a tengelyfészeknél, mint a mellette levőnek. Azon a részen ahol a másikon nút van, ennél csak nagyobbra van szedve a fészek átmérője. Bár már több tucat motor került összeszerelésre, eddig csak O gyűrűs lendkerékkel találkoztunk mi is. Ez téveszthette meg a szerelőt is, meg az össze-vissza leírások. Ahova a négy stift megy, oda is írnak tömítőlemezt (vagy papír, vagy fém, modelltől függően ugye).
Ha a miértekkel nem boldogul az ember mit tesz? Mindent bele! Papírra vasat, vagy fordítva. Így tuti biztosan jó lesz, gondolhatnánk, de nem, mert a vastag alátét elviszi a főtengelytől a lendkereket, ezáltal megnő a tengelyirányú játék. Lehet, hogy rosszul gondolom, (mert eddig még senki értelmes emberrel nem bírtam ezt átbeszélni), de úgy lehetett, hogy annak idején megtervezték a fészekbe passzintott papírtömítéssel a szerelvényt, majd áttértek a gumigyűrűre. Hogy megmaradjon a tengelyirányú távolság, betettek egy fém hézagoló lemezt a papírtömítés helyére.
Azt eddig elfelejtettem mondani, hogy ez az egész a motorolaj távozását hívatott megakadályozni. Kívül egy szimering van, itt meg ezek a holmik.
Tehát ahol van papír, oda nem kell gumi, mert teljesen felesleges. Főleg, ha nincs is neki hely, akkor nem kell tenni. Az egy rossz értelmezés, hogy a külső nagyobb átmérőjű vállba próbáljuk betömdösni az O gyűrűt, ugyanis az esetlegesen elégségesnek tűnő hely igen szűkös lesz, mihelyt a helyére tesszük a lendkereket, ugyanis ennél a típusnál a tengelynek is van egy szélesedő válla, ami szoruláshoz vezet, Persze a gumi arról híres, hogy képlékeny.
Ott van alul, a fele levágódott szereléskor, a másik része pedig felül látható lapos cafatban. Ez került a papír, és fém tárcsák tetejére ráadásként. Van egy olyan gyanúm, hogy volt egy kis játéka ezek után a főtengelynek előre-hátra, de úgy tűnik, ez nem zavart senkit, ugyanis lezavartak vele egy Európa túrát. Mire hazaértek kolompolt a lendkerék a kuplungharangban, egy teljes marhacsorda követte is a vezért.
Természetes, hogy a gumira nem lehetett megfelelően ráhúzni a rögzítőcsavart. ráadásként a guminak van egy olyan jellegzetes tulajdonsága, hogy melegen megpuhul, ezáltal szinte kifolyik a nyomás alól. Az már csak a ráadás volt, hogy az úgynevezett tömítőtárcsák elszabadulva darabokra estek, ez már nem számított, úgyis olajcsíkot húzott a járgány maga után.
Eredeti bejegyzés: 2013. június 05. 20:33
Van két általános szerelési kiadványunk. Egyik magyar, a másik "amerikai" nyelven íródott, de mind a kettőnél vannak értelmezési problémáim. A magyar jól észrevehetően más nyelvről lett fordítva, és sajnos a fordító szépirodalommal foglalkozhat főállásban, mert néha hatalmas technikai zagyvaságokat hord össze, de azt legalább művészeti alapossággal. A múltkor egy jó darabig nem jöttem rá, hogy a három néven megnevezett alkatrész egyet jelent.
Persze az angolos könyv sem tökéletes. Teljes átfogó kritikát nem tudok gyakorolni felette, mert angolosan én távozni tudok nagyon, meg fajanszon trónolni. Viszont a képeket nagyon szeretem benne, sokig tudom nézegetni csörgővel a kezemben, miközben papit nyammogok. Ezért nem csoda, ha rögtön feltűnik, hogy "az így szereljük be" képen fordítva van a váltókarvezető lemez. Mit össze köpdöshet aki úgy teszi be. A fejre állított képet viszont nehezen ismertem fel, de annál nagyobb volt az örömem a felfedezéskor.
Pontos szerelési utasításokat sem lehet várni minden alkalommal. "Szereljük be a tömítőtárcsát!" Hiába magyar a szöveg, tele vagyok kérdéssel: Milyen tárcsát? Egyáltalán hova?
Az amerikai kiadvány sokkal jobban meg van támogatva ugyanezen alkatrésznél: "Szereljük be típustól függően a papír, vagy fém tárcsát", és van hozzá kép. Már csak azt nem tudja az ember, hogy melyik típushoz mit.
Ekkor kell gondolkodni, méregetni, és rájönni arra, hogy miképpen lett megtervezve az adott alkatrész.
Még a gyakorlott mesteren is kifogott a különböző évjáratú (?) lendkerék. A fényes volt a mostani motoron. Ennek a darabnak nincs gumitömítés befogadására alkalmas kialakítása a tengelyfészeknél, mint a mellette levőnek. Azon a részen ahol a másikon nút van, ennél csak nagyobbra van szedve a fészek átmérője. Bár már több tucat motor került összeszerelésre, eddig csak O gyűrűs lendkerékkel találkoztunk mi is. Ez téveszthette meg a szerelőt is, meg az össze-vissza leírások. Ahova a négy stift megy, oda is írnak tömítőlemezt (vagy papír, vagy fém, modelltől függően ugye).
Ha a miértekkel nem boldogul az ember mit tesz? Mindent bele! Papírra vasat, vagy fordítva. Így tuti biztosan jó lesz, gondolhatnánk, de nem, mert a vastag alátét elviszi a főtengelytől a lendkereket, ezáltal megnő a tengelyirányú játék. Lehet, hogy rosszul gondolom, (mert eddig még senki értelmes emberrel nem bírtam ezt átbeszélni), de úgy lehetett, hogy annak idején megtervezték a fészekbe passzintott papírtömítéssel a szerelvényt, majd áttértek a gumigyűrűre. Hogy megmaradjon a tengelyirányú távolság, betettek egy fém hézagoló lemezt a papírtömítés helyére.
Azt eddig elfelejtettem mondani, hogy ez az egész a motorolaj távozását hívatott megakadályozni. Kívül egy szimering van, itt meg ezek a holmik.
Tehát ahol van papír, oda nem kell gumi, mert teljesen felesleges. Főleg, ha nincs is neki hely, akkor nem kell tenni. Az egy rossz értelmezés, hogy a külső nagyobb átmérőjű vállba próbáljuk betömdösni az O gyűrűt, ugyanis az esetlegesen elégségesnek tűnő hely igen szűkös lesz, mihelyt a helyére tesszük a lendkereket, ugyanis ennél a típusnál a tengelynek is van egy szélesedő válla, ami szoruláshoz vezet, Persze a gumi arról híres, hogy képlékeny.
Ott van alul, a fele levágódott szereléskor, a másik része pedig felül látható lapos cafatban. Ez került a papír, és fém tárcsák tetejére ráadásként. Van egy olyan gyanúm, hogy volt egy kis játéka ezek után a főtengelynek előre-hátra, de úgy tűnik, ez nem zavart senkit, ugyanis lezavartak vele egy Európa túrát. Mire hazaértek kolompolt a lendkerék a kuplungharangban, egy teljes marhacsorda követte is a vezért.
Természetes, hogy a gumira nem lehetett megfelelően ráhúzni a rögzítőcsavart. ráadásként a guminak van egy olyan jellegzetes tulajdonsága, hogy melegen megpuhul, ezáltal szinte kifolyik a nyomás alól. Az már csak a ráadás volt, hogy az úgynevezett tömítőtárcsák elszabadulva darabokra estek, ez már nem számított, úgyis olajcsíkot húzott a járgány maga után.
Eredeti bejegyzés: 2013. június 05. 20:33