Ugrás a fő tartalomra

Szalad a szalag

Nemrég írtam egy bizonyos „cinautóról”, vagyis egy 1950-es Mercedes 170S cabrio típusú gépjárműről, mely körül olyan vihar kerekedett, ami nem vizet hord magával, hanem… szóval mást kavar. Történt ugyanis, hogy érkezett egy messziről jött úr. Azt állította magáról, hogy ő egy szakértő és mivel messziről jött, nyugodtan mondhatott bármit. Udvariaskodás helyett, rögtön kért egy mérőszalagot, mert mérni akart. Nem értettem mit akar mérni, és minek, de adtam neki egy 250 forintos minőségi terméket (ilyenért nem kár, ha véletlenül zsebre teszi, de azért rajta tartottam a szemem) bár azt gondoltam, hogy „Nagy szakértő lehetsz te komám, ha még szalagot is nekem kell adni.”. Elkezdte méregetni a Mercedes pár perce feldobott elejét, én meg táguló szemekkel néztem mit csinál. Nagy szerencséje volt, hogy tudta magát min produkálni, mert, ha egy kicsivel előbb jön, akkor nem tudom mit mér, hiszen az autó orra lebontva hevert a földön, de én így sem láttam sok értelmét a műveletnek az elnagyoltan beállított elemeken. 
Kicsivel később megakadt a szemem a mérőszalagot megcsavarva tartó kezén.
A kép csak illusztráció. „Így mér egy igazi szakértő.”
Ekkor fogalmazódott meg bennem a gyanú, hogy esetleg nincs valami rendben az illetővel. Ráadásként olyan mélyreható következtetéseket vont le a rosszul használt mérőeszközzel levett méretből, mint a régi viccben, amiben a ház magasságából, és az ablakok számából kellett volna megállapítani nagyanyám életkorát. Azt állította, hogy el van csavarodva az alváz, bár az említett elem állapotát nem tudhatta meg a fenti méricskélésből. Aztán persze kilógott a lóláb, mert az olyan kilógós fajta. Jelentésében lefitymálta a műhelyünket és szerényen felajánlotta saját kis vállalkozásának szolgálatát a veterán talpra állításának érdekében, persze egy szakértőhöz méltó díjazás fejében. Na, itt bukott meg az ördögi terve, mert, bár az olcsó húsnak híg a leve, de mi nem főzünk és a munkánk sem annyira rossz, mint amennyivel olcsóbb nála, így mi kaptuk a megbízást. – Ez az! Végre nem kell a purdéknak éhükben a küszöböt rágni! –csaphattunk volna a levegőbe elégedetten, de valami felhőt borított lelkesedésünk rétje felé. Ugyanis a tulaj azt mondta, hogy megcsinálhatjuk mi az autóját, de csak akkor veszi át, ha a szakértő úr rábólint. Na, eltudom képzelni, hogy ez a szimpatikus úriember mikor fog rábólintani. Majd, ha valaki tarkón veri… Ennek ellenére – egy médium közbenjárása miatt – elkezdtem az autót újra. Visszabontottam alvázig, amit mindenki megnyugtatására átméregettem. Hát, valahogy nem lepődtem meg, hogy semmi torzulást nem találtam, pedig a legkorszerűbb, nagypontosságú hidrodinamikus vízmértékkel és hasonlóan kiemelkedő minőségű mérőszalaggal ellenőriztem át az egészet, a szakértőtől kapott rajz alapján, mert neki az is van, hiszen ő a szakértő. Ja, nekem is van! Csak kinyitottam egy könyvet, és hopp, már ott is volt benne… Lehet, hogy én meg könyvszakértő vagyok?  Egyébként jót derültem a rajzon, bár semmi vicces nem volt rányomtatva, de nekem az úr azon szavai csengtek a fülemben, melyben a motorháztető két milliméteres átlóproblémáját kifogásolta, ami szerinte egy ilyen drága autónál nem megengedhető. Szóval, néztem a rajzon a furatok átlójának plusz-mínusz három milliméteres tűrését, felidéztem magamban a többi elem két centiméterig terjedő eltéréseit és csak mosolyogtam, mint egy amatőr tébolyodott (Vagy mint Dr. Hannibal Lecter egy tál nagy szemű babra, de ezt nem mindenki értheti).
Mint annak idején: A vízszint még mindig vízszint, ma is lehet alapul venni, ha jobb nincs 
Csendben hozzáteszem, hogy én is néztem a motorháztető átlóját, de mivel kerekített a sarka, igazából pontosan nem lehet mérni, így én két millimétereket ebben az esetben nem emlegetnék fel, pláne úgy, hogy a Mercedes eleje gyárilag nyeklik-nyaklik össze-vissza,
Egy darab csavaron áll a hűtő, amire a fél elejét rászerelték az autónak


hiszen alig fogja egy pár csavar, sőt, van olyan elem, ami kis fülekkel van felakasztva egy gumizott lemezélre.
Csak egyszerűen: fülekkel felakasztott oldalborítás a motortérnél.
  Na, mindegy. Azért, ami tőlem telik megteszem. Felhegesztettem az egyik motortér oldallemez alját, mert az A oszlopnál másfél centi mínuszból indult a másik oldalhoz képest, de mire a hűtőmaszkhoz ért, már csak fél centi lemaradása volt. Mindezt úgy sikerült összehozni a gyárnak, hogy az elemek számozása egyértelműen mutatta, egy párt alkotnak az oldalsó burkolatok, bár nem ehhez az autóhoz tartoznak. Nyilván a sárvédők is innét, meg amonnét valók. Ezeken nem találtam számot, de az a két centiméter eltérés, ami a terítékükben volt észlelhető, nagyon valószínűvé teszi a gyanúmat, ugyanis, ekkora tévedés már szemmel látható az ívekben, főleg a felhelyezett ütköző mellett.
Már megkapta a két centiméternyi pluszt a sárvédő, hogy egyforma legyen a két oldal
Az viszont erős lenne tévedésnek, hogy a szakértő behegesztette velem az antenna rögzítő furatait, mondván, hogy az nem gyári. Erre kinyitom a szervizkönyvet és mit látok benne? Igen, az antenna felszerelését oda, ahova az úriember szerint nem való. Szimpla hülyeség, vagy ez is a terv része? Persze, ha rá hallgatva felszereljük a rossz helyre, akkor joggal mutogathatott volna ránk, hogy „Ezek a bugris magyarok még azt sem tudják, hogy az antennát hova kell tenni!”, de hát nem kalkulált azzal, hogy én könyvforgató ember vagyok, így nem olyan könnyű átverni, amúgy meg, ismeretleneknek még azt sem szoktam elhinni, amit kérdeznek.


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.