Ugrás a fő tartalomra

A nagy mű


Mindenki életében van egy pont, amikor úgy érzi elérkezett a csúcsra. Én is úgy érzem innét feljebb már csak a varjak szárnyalnak. Ettől jobban szétszedni autót már csak akkor lehetne, ha ledarálnám. Ráadásul ennek a bontásnak az a különleges pikantériája, hogy ez egy nagyon ritka autó, ami drága is volna, ha volna, de egyelőre úgy néz ki nincs, csak volt. Szokás szerint egy gépkocsira emlékeztető forma érkezett az utánfutón, 


de én már akkor láttam a „cukormáz” mögött a nyüveket. Igazából a mázat sem találhattuk meg fizikai valójában, csak azok fejében élt, akik a halom rozsdára pillantva valami szépet akartak látni. Sajnos az én fejemben a szépségnek még az illúziója is lerombolódott, amikor igazából hozzányúltam a karosszériához. Először a Tatra 87-es kaszninak 87 százalékát ítéltem cserére érettnek

(Nomen est omen – ahogy a művelt francia mondja – vagyis nevében a sorsa) de aztán beláttam, hogy a becslésem igen óvatos volt. Minél tovább bontottam a fémet – helyesebben mondva, ami maradt belőle – annál kevesebb dolog került abba a halmazba, ami homokszórásra ment. Tulajdonképpen, amik oda kerültek, azok is mehettek volna a szemétbe, vagy mintának, de valami miatt ebben az esetben a felsőbb hatalmak nem akartak egy teljesen új, másolt karosszériát. A replika bélyeget így is könnyen rásütik mindenre, ami egy kicsivel több újat tartalmaz, mint régit, pedig ebben az esetben mindenki jobban járt volna, ha a garázsban az eredeti mellett egy zsír új kaszni épül.

Természetesen én megértem, hogy kevesebben vannak azok, akik azt mondják, hogy csak az a replika, amit modern alapra építenek régies külsővel és többen vannak azok, akik ellenzik a nagymértékű alkatrészbevitelt. Nyilván más szemmel tekint az ember egy olyan autóra, ami már egy emberöltő óta rója az utakat, mint az olyan „veteránra”, mely egy pár hónapja nagy részben még csak táblalemez formájában létezett, de hát Kossuth bicskája is a Kossuth bicskája volt annak, aki kapta tőle, még azután is, hogy a törött pengéjét kicserélték, majd a szétmállott markolatát is másikra váltották le. 

Ebben az egész cserélgetősdiben azonban van egy nagy probléma.
Bizonyos információk gyakran elsikkadnak. Ezért fordulhat elő az, hogy egy újragyártott karosszériás autó csak restauráltként kerül fel egy hirdetési oldalra és bizony, amit nem tudnak, az nem fáj, így szép summák cserélhetnek gazdát. Itt kell megemlíteni azokat a furcsa figurákat, akik éveken át őrizgetnek egy romló állapotú járművet a disznóól mögött és elégedetten nézegetik a világhálón az emelkedő árát féltett kincsük típustársainak. Úgy gondolják, hogy megfogták az isten lábát, megvan a nyugdíjalap, de nem veszik figyelembe azt, hogy a holmi restaurálása majd minden energiájukat és pénzüket felemészti, már amennyiben találnak olyan műhelyt, ami bevállalja a nagy kaliberű munkát.
Ebben az esetben szerencsére minden összejött. Az autót is el lehet majd adni jó áron a megfelelő embernek a megfelelő helyen, a megfelelő időben, meg hát a megfelelő szakembert is sikerült megtalálni a karosszéria ismétléséhez. Mondom ez utóbbit én, mert szájlakatolásban nagymester vagyok, de hát nem árt az egészséges önbizalom, hiszen félelemtől reszketve nem lehet jó munkát végezni. Aki megnézi a képeket, láthatja, hogy nem beszélek a levegőbe. Jól látszik, hogy mesterfokon kezelem az elektromos és mechanikus vágóberendezéseket, így pár óra leforgása alatt kiderült, hogy nincs igazából használható elem a sárvédők alatt, sőt máshol sem nagyon maradt semmi más, csak kosz, meg rozsda, pedig az előző szaki mindent megtett a tartósság érdekében. Például a padlót két és félmilliméteres lemezből készítette el és hogy még tovább fokozza a minőséget, nagy részben csavarozta, nem hegesztette. Amúgy nem csak autót kaptunk, hanem jó tanácsot is. „Rendesen merevítsétek ki a kasznit lakatoláskor, nehogy elmenjen a méret!” A méret… Persze hallottam már a fogalomról, csak ebben az esetben nem tudom értelmezni. Melyik méret? A szétmállott, vagy az összegyűrt? Vagy esetleg a kókányolt? Ebből a felsorolásból csak egy következtetés vonható le: nem nagyon van mit másolni, jobbára csak ihletet meríthetek. Vagy gyári terveket szerzek, vagy én tervezek. Építhetném a dolgokat az ajtók köré is – mint szoktam – de hoppá, milyen meglepetés, nincs is ép ajtó.
Lesz még itt vér és veríték! (Főleg, ha akkorákat ütök a kezemre, mint ma.) De előtte még, amit lehet lepucolunk és eltesszük hónapokra valami remek helyre, mert most más a sürgős. Ezt majd később vesszük elő, amikor majd már az sem tudom, hogy vödör-e, vagy lavór az, ami előttem van. 
















Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.