Ugrás a fő tartalomra

A RÉSZLETEK ÖRDÖGE


Bármiben is gyönyörködünk, annak szépsége apró részletekből áll össze, ezért lakozik ott a mondásbéli ördög. Nincs ez másképp a gépkocsiknál sem, itt is minden alkotórész helyzete hozzátesz valamit az összképhez. Nem kell mindjárt négyzetméternyi lemezfelületekben gondolkodni. Gondoljunk valami egészen kicsire, olyan babányira! Mondjuk, az ütközőn található baba fedőnevű egységre.

A karosszéria fényezése előtt mindent össze kell próbálni mindennel, így a sorból a lökhárító sem maradhat ki. Sőt, kiemelt figyelmet érdemel, hiszen remekül megmutatja, ha a sárvédők ívei nem passzolnak az alsó részen. Persze rendesen ki kell pofozni magukat a lökösöket is, mielőtt megkapják új, rozsdamentes köntösüket, mert olyanok a kész autón, mint egy szép nőn a nyakék. Emiatt fordítottam kiemelt figyelmet a lökhárító darabjainak állapotfelmérésére, így rögtön kiderült, hogy az alkatrészbeszerző nem foglalkozott a holmik jelöléseivel.
Ugyanis nem mindegy, hogy ezek a tárgyak hol helyezkednek el az autó irányát tekintve, ezért német szavak rövidítéseivel azonosították az összetartozó baba párokat, amik a mi esetünkben páratlanul árválkodtak.

– Nem baj, hogy a babáknak párban kellene lenniük, mert nem egyformák? – kérdeztem a fickót.
– Szerintem egyformák. – válaszolta tömören.
Én élvezem az épületes vitákat. A marxista egyetemen is azt tanították (vagy Szabó Géza bácsi mondta az öntvénygyárban, már nem emlékszem pontosan, de egyetemre nem jártam, az biztos) hogy a vita fejleszti az elmét, ezért belementem a verbális ütközetbe. Egy nyúlfarknyi gondolkodás után, én is frappánsan alátámasztott érveléssel vágtam vissza.
– Szerintem meg nem.
Ha valamiféle betyárregényben lennénk, azt írnám, hogy Gubás Jóska olyan nagy alapossággal tömte meg pipáját, mintha az élete függene tőle, hogy jól szeleljen, de csak időt akart nyerni, mielőtt válaszolt volna a szemöldökét morcosan ráncoló Rőzse Sándor kérdésére.
– Az alkatrészkatalógusban is csak egyfajtát lehet rendelni. – bökte ki végül Jóska, akarom mondani az anyagbeszerző.
– Ha! – kiáltott fel Sándor, vagyis én. – Persze! Ami nyomtatva van, az szentírás…
– De ez hivatalos alkatrészkatalógus. – kötötte az ebet továbbra is a karóhoz emberünk, pedig amúgy macskát tart, vagy őt tartja egy macska, nézőpont kérdése.
– Én meg tudom, hogy a hátsó nem olyan, mint az első, mivel a hátsó ütköző felülnézetben kis ívű, az első meg – enyhe túlzással –, majdnem V betűt formáz,
tehát nem lehet ugyanolyan elől, mint hátul. – jelentettem ki, mire „Gubás Jóska” zavartan keresgélt a tarsolyában valami kifogást, de mivel nem talált, magához ragadta fokosát, és sürgős rabolhatnékra hivatkozva eliramodott.

Én sem úgy kezdtem az életem, hogy kezet fogtam a születésemet levezető orvossal, majd felvettem a munkásruhám, és a műhelyben bekötött szemmel, hibátlanul összeraktam egy Karmann-t. A kezdetekkor én is megtévedtem, és lemásoltam az előző mester hibáját, mert nem tudtam, hogy ahova Ő sarkot hajlított, ott eredetileg ív van. Sőt, felraktam fordítva az ütközőbabákat is, mint Ő, de – és itt van a titok nyitja –, látok, nem csak nézek ki a fejemből. Így jöttem rá, hogy a babáknak van olyan vonaluk, amiknek meg kell egyezni az autó hossztengelyével.
Az ominózus alkatrészek különbsége ráadásul mérhető is. Öt milliméterrel nagyobb az első kivágása, mint a hátsóé.
A félcenti, az márpedig fél centi, bár van ország, ahol más mértékkel nevezik néven, de akkor is annyi. Ezért furcsa az, ha egy kereskedő univerzálisként forgalmazza a babucit. Na, most vagy nem tudja az illető, hogy márpedig nem az, vagy szemtelen, és ez utóbbi esetben, nem ő volna az első boltos, aki kifogásolható-, vagy egyenesen életveszélyes minőségű árut tesz a pultra. Persze lehet, hogy bizonyos gazdasági szempontokat figyelembe véve, tényleg univerzálist gyártanak, amit úgy értek el, hogy az öt milliméter különbséget elosztották. Egyikből kivettek 2.5 millimétert, a másikhoz meg hozzáadtak, így mindenhol kicsit csálén áll, de sehol sem égbekiáltóan ronda.
– Úgysem nézi azt senki. – mondhatják, de engem akkor is zavar, ha úgy áll egy lökhárító, mint a péklapáttal szájon vágott huszártiszt bajusza.

Aki nem akar rozsdás, horpadt holmikkal bohóckodni, annak még azt sem tudom jó szívvel ajánlani, hogy rendeljen komplett lökhárítógarnitúrát, mert ebben az esetben is találkozhat furcsaságokkal. Például a Vietnámi barátaink nem ismerik a mérőszalagot. Valószínűleg madzaggal mérnek, abból is a rojtosabbik fajtával. Ezt abból gondolom, hogy egy centiméterrel szélesebb volt a jobb oldali ütközőrész, mint a bal, és ez a kisebbik baj. Ugyanis az egész olyan mérhetetlenül (vagy méretlenül) csálén állt, hogy sírva fakadtam, amikor ránéztem, de még könnyes szemmel is szebbet kalapáltam magamnak lemezből,
bár azt még krómozni kellett.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.