Ugrás a fő tartalomra

Veteránok járókerettel

Olvastam a múltkor egy veterán autókról, a hozzájuk kapcsolódó életérzésről szóló cikket. Azt írták benne a 60-as, 70-es, 80-as évek autóiról, hogy azokkal nem lehet idomulni a mai közlekedési formához, kín velük autózni, és ezért veszélyes is.

Először: Amikor kint kolbászolunk egy Volkswagen Karmann Ghiával, olyan tisztelettel bánnak velünk a forgalom résztvevői, hogy aki először próbálja ki ezt az autót, nem hiszi el. Persze lehet, a cikk írója valami lemattult koszfészekkel... nem, nem ez a helyes megfogalmazás. Valami környezetbe simuló járgánnyal rója az utakat, amit inkább bontószökevénynek néz a hétköznapi halandó, nem értékes régiségnek. Egy egyes Golfot is viszonylag ritkán állnak körbe a parkolóban - bármennyire is szomorú - de ha egy Zsiguliról, vagy egy Wartburgról beszélünk, sokaknak gúnyos mosolyra húzódik a szája.

Visszarévedtem a múltba: Ismét ott ültem a 71-es Zsigulimban, és emlékszem, tényleg nem tudtam beilleszkedni a forgalomba. Mentem a Balatonra, előzgettem a sok tötymörgőt 140-el az autópályán. Igaz, ezt csak rövidebb időre próbáltam ki, mert akkoriban a boltban kapható gumik lényegében csak 130-ra voltak maximalizálva. Városban cikáztam az autók közt, mert ki ne élvezte volna ki a 12secundumos gyorsulást 100-ig. Még ma is jönnek ki ettől rosszabb autók a szalonból. Azután kapott a Zsiga még egy kis tuningot, de így már végleg kicsúszott az eredeti veterán kategóriából, amiről szó van, bár a motor Abarth alkatrészei sem a jövőből jöttek beépítésre.

Vagy ott volt a 77-es Skoda 105S , amiben feszítettem egy jó darabig. Ha odaléptem, még harmadikban is dobálta a farát... lehet abban sem az eredeti motor volt?

Akkor inkább nézzük a 100-as Skodámat: Ha odaléptem neki, még harmadikban is dobálta a farát... lehet, hogy ezt írtam már. Lehet, abban sem... ? Persze, hogy nem. Beraktuk a motorját egy másik autóba, felmentünk a bontóba, és úgy próbálgattuk be a dugattyúkat a hüvelyekbe. Az egyik garnitúra a felső holtpont felé szorult, azt vittük el, aztán kézzel csiszoltam be a hüvelyeket üzemképesre. Szinte hallom, ahogy sokan felhördülnek "milyen barbárság". Egyet ne felejtsünk el: akkoriban egy faluban, egy fúrógép, akkumulátortöltő volt, azt kéregették körbe az elvtársak. Autó is alig volt egy utcában, így az ember furcsa dolgokra kényszerült néha. Említsem meg azt az esetet, amikor hétfőn mennem kellett volna egy fővárosi kórházba, de szombaton délután a Skodából elment az olajnyomás?

Na, jó, elmesélem: Kinyittattuk az alkatrész kereskedést (mert akkoriban még összetartottunk mi autósok, meg a kereskedő, hiszen belőlünk élt) hoztam egy nyers főtengelycsapágy garnitúrát, de sokra nem mentem, annyira ovális volt a tengely. Nem bírtam másikat szerezni, ezért kerekre reszeltem. Most tessék röhögni! Ezek után még 5000 kilométert lecsavartam vele, majd eladtam.

Szóval a lényeg az, hogy nem emlékszem olyan autókra abból a korból, ami ma nem állná meg a helyét. Még a Wartburgom is gyilkos volt 90-ig, igaz, az sem Dezsőbácsi autója volt. Tehát én semmi akadályát nem látom annak, hogy valaki visszaüljön valami régebbi technikába, ha arra van gusztusa, de nyilvánvalóan vannak ténylegesen elmaradt teljesítményű maradványok is, de nem kellene általánosítani.

A fékpumpálgatást is meglehet szokni újra, az ABS sem mindig jó, hóban én is sikoltottam már fel, hol a régi jó fék? Mostanában pedig igencsak kellemes nosztalgiám van a régi konstrukciók felé, hiszen harmadik napja várok egy nyomorult hosszbordás szíjat, amikor régen meg csak bementem a gépészeti boltba, és leakasztottam egy ékszíjat, fele annyiért, mint az autósboltban. Igen, akkor sem ártott egy kis gógyi.

Vagy beszélgessünk az ózsdi, fejletlen konstrukciókról, amibe tíz évig alig vettem alkatrészt, de minden reggel számíthattam rá. Nem fagyott be a központizár-vezérlés, nem szarakodott a klíma, nem adta meg magát a motorvezérlés, és nem szívta le az akksit az immobiliser, sőt az elektromos ablak sem hullott be az ajtóba, mert nem tört el rajta az a kis vacak műanyag pöcök.

Eredeti bejegyzés: 2013. május 22. 20:45

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fogható. Az

Rozsda marja 2.

Na, másszunk ki a sötétből! Egyszerű lemez rozsdátlanítás: Erre még akkor is szükségünk lehet, ha homokszórattunk. Sokszor maradnak apró, tűhegynyi rozsdafészkek a szórt felületen, vagy éppen nem lett rögtön lealapozva a fém, és a harmat ráharapott. Sima ügy gondolhatnánk. Rozsdamaróval bepacsmagoljuk, oszt jól van. Na, ja. Aztán meg szembesülünk az egyenetlen felületű, ragacsos anyagmaradvánnyal, amin még a festék sem áll meg. Alapszabály, hogy egyenletes, vékony rétegben használjuk a savat. Legjobb, ha a felesleget ronggyal finoman letöröljük. Ha kell, többször kezeljük le a felületet, és a rétegek közt drótkefézzük le a kifehéredett anyagot, ha véletlenül megszáradna. Én csak akkor vagyok teljesen nyugodt, ha szép szürke fémet látok, ami olyan, mint újkorában, és ezt nem lehetetlen akkor sem elérni, ha sűrű, őzbarna oxid fedi a lemezt. Ilyenkor átmenetileg lehet vastagabban használni a rozsdamarót, ne hagyjuk megszáradni, és ecsettel, műanyagkefével - vagy durvább esetben - drótkefé

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.