A mai szerelés közben egy nem igazán vicces történet jutott az eszembe: Az autószerelőhöz begurul egy rettenetesen elhanyagolt járgány.
- Valami nagyon zavaró suhogást hallok menet közben. - panaszkodik a gazdája.
- Az szerintem a halál kaszája. - vet a szerelő egy lesújtó pillantást a rozsdahalmazra.
Aki látott már hasonlót, az tudja miről van szó. Rettenetes műszaki állapotú autók bóklásznak az utakon és az a bizonyos kasza nem csak a vezetőjük nyaka körül suhog.
A Tatra 613-as nem tartozik a szárazfalevél súlycsoportú közlekedési eszközök közé, ezért gyárilag eléggé tisztességes fékekkel látták el. Hosszú, kitartó munka kell hozzá, hogy ezeket a remek alkatrészeket lebutítsuk egy fagylaltos tricikli szintjére.
Elől, hátul, négydugattyús tárcsafékek szorítják a belsőventilációjú tárcsákat, addig, míg valaki nem szabotálja a működésüket.
A hidraulikus fékrendszerek nem valami bonyolult szerkezetek. Ha egy pár dologra odafigyelünk, akkor nem lehet nagy gond. Természetesen az olaj (az olaj elnevezés népi bugyutaság, de mivel én is a néphez tartozom, így tanultam meg Péter bácsitól nyolc évesen, és azóta következetesen (az ellenség félrevezetése miatt) így használom, mint a nemzetség nagy része is) a legfontosabb része a rendszernek. Ennek van egy csereperiódusa, amit illik betartani, mert ezután csökken a forráspontja. Környékünkön nagy hagyománya van ennek a városi huncutságnak az elhanyagolásának, de még senki nem balesetezett a harminc éves olaj miatt, talán mert nem versenyszerűen égetik a fékeket, így nem is forrhat fel benne a lé. (Azaz dehogynem, tessék legalább 2 évente menni a szervizbe!) Azért megemlíteném azt az érdekességet, hogy egy DOT 3-as glikolbázisú fékfolyadék dobozán jobb értékeket olvastam, mint egy alkatrész kereskedés saját márkás DOT 4-es fékfolyadékán. Vagy nagyon jól hazudik az egyik, vagy becsületes hülye a másik. (tudom, hogy nem "vagy")
Olajbetöltésnél két lényeges dolog van: Nem kell levegő a csövekbe (az a légfék ahova kell) és csak fékfolyadékot töltsünk a tartályba. (Ugye jól cserélgetem az olaj és fékfolyadék szavakat? 😎)
Ha valaki azt állítaná, hogy kell bele homok, mert az fényesre csiszolja belülről a vezetéket, így nem dugul el, az vicces fickó. Zselatint se tegyünk bele, ha puha a fékpedál, mert nem fog keményebb lenni. A kupak meg nem csak azért van a tartályon, hogy ne lötyögjön ki az anyag belőle. A koszt is visszatartja, és a víz benyelődését is gátolja, bár az utóbbi állítólag mégis bediffundál valahogy (és elegyedik a fékfolyadékkal, mert mondom, nem olaj).
Na, de lássuk a medvét, vagy legalábbis a bűzös kupacot, amit maga után hagyott.
Nem kell hozzá nagy vegyésznek lenni, hogy tudjuk, ezek a mocskok nem kellenek a dugattyúk alá. Bár itt még nem is sok vizet... akarom mondani olajfékfolyadékot 😁zavarnak a kis görcsök, de a vékony csövekben már dugulást okoznak. Ez a féknyereg már elhalálozott sztrókban (stroke, ami nem egyenlő a stokival, bár láttam már fickót aki rosszul nézett ki egy stokiroham után). A jobb fele lebénult, és teljesen elsorvadt. Egy múmiában több nedvesség található, mint azon fél munkahengereiben.
- Persze, van ez így hosszú állás után. - mondják most a hozzáértők. Nos akkor nekik szól a következő kép.
Gondolom, nem nehéz kitalálni, hogy melyik oldalon fogott a fék.
Az már viszont fogós ravasz kérdés, hogy honnét vette a bátorságot az illető, hogy ilyen műszaki állapotú autóval részt vegyen a forgalomban, és nem is keveset ment, elnézve a kopás mértékét.
A behelyezett új fékbetétek itt már annyit értek, mint agyhalottnak a meleg zokni.
A fékdugattyúk felrohadt krómozása zabálhatta a gumitömítést, mint egy nokedliszaggató. A foszlányok mellett kifelé olaj, befelé levegő mozoghatott.
Ennél az autónál is suhoghatott a Halál kaszája rendesen, csak valahogy mindig elhajoltak előle.
Ferde, és veres betűkkel kiegészítettem a mondandóm, mert egyesek szerint veszélyes olajt emlegetni folyadék helyett, hiszen a szellemi fogyatékosok azon kis százaléka aki olvas, és autót szerel, úgy gondolhatja, bármilyen olajat betölthet a fékrendszerbe. Igazuk van, helyesen folyadék a megnevezés, hiszen az a tulajdonság, hogy tökéletesen keveredik a vízzel, kizárja az olajok csoportjából. Tehát nevezzük folyadéknak, így sokkal kevesebb anyag kerülhet szóba, a fogyatékosok általi félreértelmezésekor. Csak a víz, bor, sampon, arcszesz, hypo, húsleves, olaj...
Eredeti bejegyzés: 2013. július 15. 18:24
- Valami nagyon zavaró suhogást hallok menet közben. - panaszkodik a gazdája.
- Az szerintem a halál kaszája. - vet a szerelő egy lesújtó pillantást a rozsdahalmazra.
Aki látott már hasonlót, az tudja miről van szó. Rettenetes műszaki állapotú autók bóklásznak az utakon és az a bizonyos kasza nem csak a vezetőjük nyaka körül suhog.
A Tatra 613-as nem tartozik a szárazfalevél súlycsoportú közlekedési eszközök közé, ezért gyárilag eléggé tisztességes fékekkel látták el. Hosszú, kitartó munka kell hozzá, hogy ezeket a remek alkatrészeket lebutítsuk egy fagylaltos tricikli szintjére.
Elől, hátul, négydugattyús tárcsafékek szorítják a belsőventilációjú tárcsákat, addig, míg valaki nem szabotálja a működésüket.
A hidraulikus fékrendszerek nem valami bonyolult szerkezetek. Ha egy pár dologra odafigyelünk, akkor nem lehet nagy gond. Természetesen az olaj (az olaj elnevezés népi bugyutaság, de mivel én is a néphez tartozom, így tanultam meg Péter bácsitól nyolc évesen, és azóta következetesen (az ellenség félrevezetése miatt) így használom, mint a nemzetség nagy része is) a legfontosabb része a rendszernek. Ennek van egy csereperiódusa, amit illik betartani, mert ezután csökken a forráspontja. Környékünkön nagy hagyománya van ennek a városi huncutságnak az elhanyagolásának, de még senki nem balesetezett a harminc éves olaj miatt, talán mert nem versenyszerűen égetik a fékeket, így nem is forrhat fel benne a lé. (Azaz dehogynem, tessék legalább 2 évente menni a szervizbe!) Azért megemlíteném azt az érdekességet, hogy egy DOT 3-as glikolbázisú fékfolyadék dobozán jobb értékeket olvastam, mint egy alkatrész kereskedés saját márkás DOT 4-es fékfolyadékán. Vagy nagyon jól hazudik az egyik, vagy becsületes hülye a másik. (tudom, hogy nem "vagy")
Olajbetöltésnél két lényeges dolog van: Nem kell levegő a csövekbe (az a légfék ahova kell) és csak fékfolyadékot töltsünk a tartályba. (Ugye jól cserélgetem az olaj és fékfolyadék szavakat? 😎)
Ha valaki azt állítaná, hogy kell bele homok, mert az fényesre csiszolja belülről a vezetéket, így nem dugul el, az vicces fickó. Zselatint se tegyünk bele, ha puha a fékpedál, mert nem fog keményebb lenni. A kupak meg nem csak azért van a tartályon, hogy ne lötyögjön ki az anyag belőle. A koszt is visszatartja, és a víz benyelődését is gátolja, bár az utóbbi állítólag mégis bediffundál valahogy (és elegyedik a fékfolyadékkal, mert mondom, nem olaj).
Na, de lássuk a medvét, vagy legalábbis a bűzös kupacot, amit maga után hagyott.
Nem kell hozzá nagy vegyésznek lenni, hogy tudjuk, ezek a mocskok nem kellenek a dugattyúk alá. Bár itt még nem is sok vizet... akarom mondani olajfékfolyadékot 😁zavarnak a kis görcsök, de a vékony csövekben már dugulást okoznak. Ez a féknyereg már elhalálozott sztrókban (stroke, ami nem egyenlő a stokival, bár láttam már fickót aki rosszul nézett ki egy stokiroham után). A jobb fele lebénult, és teljesen elsorvadt. Egy múmiában több nedvesség található, mint azon fél munkahengereiben.
- Persze, van ez így hosszú állás után. - mondják most a hozzáértők. Nos akkor nekik szól a következő kép.
Gondolom, nem nehéz kitalálni, hogy melyik oldalon fogott a fék.
Az már viszont fogós ravasz kérdés, hogy honnét vette a bátorságot az illető, hogy ilyen műszaki állapotú autóval részt vegyen a forgalomban, és nem is keveset ment, elnézve a kopás mértékét.
A behelyezett új fékbetétek itt már annyit értek, mint agyhalottnak a meleg zokni.
A fékdugattyúk felrohadt krómozása zabálhatta a gumitömítést, mint egy nokedliszaggató. A foszlányok mellett kifelé olaj, befelé levegő mozoghatott.
Ennél az autónál is suhoghatott a Halál kaszája rendesen, csak valahogy mindig elhajoltak előle.
Ferde, és veres betűkkel kiegészítettem a mondandóm, mert egyesek szerint veszélyes olajt emlegetni folyadék helyett, hiszen a szellemi fogyatékosok azon kis százaléka aki olvas, és autót szerel, úgy gondolhatja, bármilyen olajat betölthet a fékrendszerbe. Igazuk van, helyesen folyadék a megnevezés, hiszen az a tulajdonság, hogy tökéletesen keveredik a vízzel, kizárja az olajok csoportjából. Tehát nevezzük folyadéknak, így sokkal kevesebb anyag kerülhet szóba, a fogyatékosok általi félreértelmezésekor. Csak a víz, bor, sampon, arcszesz, hypo, húsleves, olaj...
Eredeti bejegyzés: 2013. július 15. 18:24
Megjegyzések
Megjegyzés küldése