Ugrás a fő tartalomra

Megy a lökös

- Ez lökhárító lesz? - kérdezik tőlem. - Ez az - felelem - nem úgy mint ami a másik autóra van felszerelve. Az egy fólia, csak dísznek van. Pedig vasból lenne, de oly mértékben elcsiszolták galvanizálás közben, hogy amikor véletlen rátámaszkodom, a pánik lesz rajtam úrrá, nehogy összeroppanjon.

Igazi lökhárító már igen kevés autón van, csak azok a fránya ütközési zónák... Pedig amikor az acélprofilt feltették egy csőre, azt meg egy rugóval megtámasztották, az volt az igazi.

Apám Wartburgján is vasak voltak. Figyelmeztették, hogy egy-két év múlva lehányja belülről a fonycsort', majd mázolja be, mert onnét rohad kifelé. Na, ő technikai antitalentum volt, egyedül nyúlbódét épített rendületlenül, de abból olyat, hogy egy atomtámadás sem rogyasztotta volna meg, így rám maradt a feladat. Míniumos alapozó belülről, kályhaezüst rá, kívülről akrillakk. Egy pár évtizedig el lett volna, de a fater elé hol egy gyaloghíd, hol egy-két tébolyodott fa ugrott ki, így csak annyit ért, mint halottnak a púder, meg a kölnivíz.

Ennek ellenére apám úgy él az emlékeimben, hogy megy a slagjával, és ronggyal dörzsöli, meg bő vízzel öblíti a sárdugványokat, köztük a hátsó ütköző belsejét is. Nos, azok az urak ott az NSZK-ban valószínűleg nem ismerték a slagot, vagy az autómosás kézi módját, mert olyan korrodált lökösöket mint amiket a Karmannokról szedek le, a mesében sem lehet találni. Hihetetlenül kővé kötött agyagos csomók vannak beállva az ütközőtartó vasak alá, csak a kővel ellentétben ezek a darabok magukba szívják a vizet, sót, így hamarosan elmállik a lemez. Az is ritkaságszámba ment, ha valaki vette a fáradtságot, és lefestette belülről a lepergett galvánanyag helyét. Ez a rohadt piacgazdagság' trehánnyá teszi a tulajokat: "Majd veszünk másikat".

Én meg foltozgatom a sok szemetet, de nem lesznek már igazán szépek. Új meg bár van, de Vietnami, abból meg még a papucs sem jó, basztatja a lábujjam. Igaz, rozsdamentes az utángyártott elem, de ennyi az egyedüli előnye. Vékony, méret pontatlan, a felfogatásainak beállítása pedig egy napot elvesz az életemből.

Miután a múltkor egy fél ütközőt ki kellett cserélnem, a kolléga felvetette, hogy akár egészet is készíthetnék. Akár...

Mi kell hozzá? Kalapács, (gumi, vas és acél (országa), műanyag) sarokköszörű (De idegesít engem ez az elnevezés, ki a tököm köszörül sarkot? Esetleg élet, vagy valamit, de a sarokba nem fér be a gép feje.) hegesztőgép, sablonok fából, meg vasból. Az apróságokat most hagyjuk! Kartonpapírral leveszem a mintát, kiszabom a lemezt, beleverem egy fateknőbe, ellenőrzöm az ívet egy ívsablonnal, rásegítek egy vassablonon, és kész a teteje, vagy az alja, mert így áll össze a hosszú rész. A kifli az négyből jön ki, gyárilag kettőből. Hegesztés, csiszolás, mehet a krómozóhoz, vagy 80-ért lenyomja. Egyszerű nem? Annyira nem. Ez tizenöt óra alatt készült el:

Biztosan lesz benne egy kis hullám, mert a gyártásmódszer még nem forrta ki magát, de "minden kezdet nehéz" - mondta a nagyapám is, amikor fellökte a bejáratós járókerettel az éjjeliedényt.

Eredeti bejegyzés: 2012. október 09. 19:45 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fo...

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.

Mit lehet erről mondani?

Hoznak egy halom valamit, és autót épít belőle az ember, ennyi. Már nem rettenek meg, amikor egy ilyen kupac begördül.  Hozzáfogok, aztán majd lesz valami. A két lényeg: orr és far.  Orr  Még orrabb  Far  Van amit teljesen le kellett gyártani Aztán kezdtek összeállni a dolgok  Részben új,  részben mindent megteszek, hogy a régi visszakerüljön A hézagok a lényegesek  Szörnyű javítások Pár dolgot át kellett alakítani, hogy autentikus legyen Ez a rész is teljesen hiányzott Ütköző próba Az ütköző alapját is én gyártottam és kész.  Ennyi, egy pár összedobált kép.