Ugrás a fő tartalomra

Amikor a lakatosok lejöttek a fáról

Nekem már gyerekkoromban volt egy kis kétségem az evolúcióval kapcsolatban. Mostanában már több ember kétkedik a Darwini elméletben, mert nem látják nyomát, de én meg most kezdtem megérteni. Az autógitt is csak egy darabig változik hirtelen, azután meg állandónak tűnik. A nagy olvasztótégelyben is így lehetett. Volt az alapanyag, ment bele egy kis edző, melegedett, túrósodott, majd megkötött.

Ezek után jöhetett az a pillanat, amikor a lakatosok lemásztak a fáról. Kicsit később feltalálták a kereket, meg a bronzot, így rögtön lehetett autót javítani. (Lehet, hogy ez nem így történt pontosan, de nem voltam ott, hogy tudjam) Mindenesetre átugornám ezeket a kezdeti időket, és rögtön átlépnék oda, ahol még Surányi Endre bácsi a motorháztetőn feküdve, kalapáccsal ütötte a kurblit az átcsapágyazott autón, amit traktorral húzattak.

Akkor még szerelő volt a szerelő! Én még tanultam hántolni, meg hónolni, bár később kezdtem a szakmát mint Endre bácsi. Ráadásul kézzel míveltük ezeket a dolgokat, nem flancos gépekkel. Ekkor dobtak be megint egy kis hartert a vajlingba.

A lakatosok, szerelők egyszer csak levedlették a koszos olajos bőrüket, és kellemes színes overálokat öltöttek. Megjelent a szerviz tulajdonos a televízióban, és azt mondta, hogy azért drága a műhely, mert nem olcsó a diagnosztikai műszer (ez igaz) és nem utolsó sorban meg kell kell fizetni a jól képzett szakembert, aki kezelni tudja. Hát, ja. Nem tudja ám minden jöttment bedugni a csatlakozót, meg kinézni a listából a hibakódot. Ez olyan, mint amikor kandallófát akartam venni. Felhívom a tüzépet, mondom fa kellene tőkében. Azt válaszolta az illető, hogy csak hasítva van. Erre én: - Az drága, és nem úgy van hasítva ahogy nekem kell. Válasz: - Nem azért alkalmazok faipari szakembereket, hogy brütyüben adjam a fát.

Eszem megáll, faipari szakember a tőkehasító!

Szakemberek. Phű. Írtam egy cikket arról, hogy miképpen javítsunk otthon, szerszám nélkül futóművet. (muszájból) A főszerkesztő elküldte egy lektornak. Rögtön az volt az első kifogása, hogy célszerszámot, gépeket használjunk, holott arról írtam, hogyan lehet ezt megkerülni ha nagyon kell. Aztán még belekötött ebbe, meg abba, de sorban megmutattam a szerkesztőnek a hiányoltakat a cikkben. "Hát lehet, hogy nem olvasta el rendesen". - így a szerk.. Akkor meg miről beszélgetünk? Célszerszámok, meg célgépek, és célsablonok? Azokkal könnyű. Ki a szerelő? Aki csak céleszközökkel tud dolgozni precízen, vagy aki még egy penészes sajttal is beállítja a gyújtást?

Miről is jutott ez eszembe? Állítólag léteznek (léteztek) olyan helyek, ahol az evolúció nem úgy, nem olyan gyorsan zajlott le. Ilyen a mi kis műhelyünk is. Elmaradott, szőrös, (két hetente borotválkozom csak) koszlott előember kúszik, mászik, és néha jár, görbe háttal. (fáj a derekam) Hiper szerszámokra nem futja, mert szinte csak jótékonyságból dolgozunk. Jay Leno is megmondta, aki restaurálásból akar megélni, az nem tudja megcsinálni az autókat rendesen. Hát, mi még élünk, és amennyire lehet, maximalisták vagyunk.

Bár így:

Az ütköző vonalát jelölöm ki, mint ezer éve már sokan tették, mármint a zsinórozást. Nem esett jó vízszintezni a kasznit, (sokáig tartott volna) és vízi mértékkel átjelölni a furat helyét. Vettünk fürdőszobai lézert. Na, az tényleg csak csempevonal kijelöléshez jó, mert annyira nyiklik-nyaklik. Ez a módszer pontosabb, bár primitívnek tűnik.

Azért keresztben vízbe tettem a Ghiát, mert volt benne egy 5 centis csavarodás.

Immáron a helyére bírt menni a motortető, és kialakult a csalás, vagyis a 69-es far. Ez is mérőszalaggal, és vízszintezéssel készült. Ez kérem nem egy lézeres, digitális húzatópad. Bejött egy karosszériás méretekért. Zavartan kacagott. - Ez varázslat, nem karosszériázás. - mondta, pedig semmiféle blackmagic nincs.

Emlékszem a Deltából az első ipari robotokra. Azt mondták tizedmilliméter pontosan hegesztik össze a kasznit. - Hű. - mondtam gyerekként. Azóta más a kérdés: - Vajon az én autóm is így készült? Gyári új. Az elemek síkja hol beljebb van, hol kijjebb. A rések nyílnak, záródnak. Ilyent mi nem adunk ki a kezünkből, de hát mi nem vagyunk robotok.

Eredeti bejegyzés: 2012. augusztus 17. 18:58

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fo...

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.

Mit lehet erről mondani?

Hoznak egy halom valamit, és autót épít belőle az ember, ennyi. Már nem rettenek meg, amikor egy ilyen kupac begördül.  Hozzáfogok, aztán majd lesz valami. A két lényeg: orr és far.  Orr  Még orrabb  Far  Van amit teljesen le kellett gyártani Aztán kezdtek összeállni a dolgok  Részben új,  részben mindent megteszek, hogy a régi visszakerüljön A hézagok a lényegesek  Szörnyű javítások Pár dolgot át kellett alakítani, hogy autentikus legyen Ez a rész is teljesen hiányzott Ütköző próba Az ütköző alapját is én gyártottam és kész.  Ennyi, egy pár összedobált kép.