Ugrás a fő tartalomra

Rozsda marja 1.

Ősi ellenségünk a rozsda, alattomosan támad. Mire észrevesszük, addigra már átrágta magát a lemezen, de ha egy felületi hiba indul oxidálódásnak, az is remek, pókhálóminta szerű alakzatokat rág a festékréteg alá, miközben kívülről csak egy apró hibácskát látunk.

Minden esetben ugyan oda lukadunk ki: el kell pusztítani az ellenséget. Már csak az a kérdés, hogyan. Vastagabb fém alkatrészeknél előfordulhat, hogy még egy kiadósabb rohadás után is megmarad a hasznos anyagvastagság. Ennek a ténynek a megállapításához gyakorlat kell. Ezt én innét nem tudom megadni, de tegyük fel, úgy döntünk, megmentünk egy öntvényt. Ezek a dolgok kevésbé rothadnak, mint a sima lemezek, de azért tudnak. Ha valaki a miértre kíváncsi, utána nézhet máshol, ezzel én nem foglalkoznék, mivel a mai téma az oxid eltávolítás, fémkezelés.

Elsősorban leszögezném, hogy a mindenki kedvenc homokszórása sem képes mindenre. Ha nem szelektáljuk szét a durvábban, és kevésbé oxidálódott cuccokat, választás elé állítjuk a szakit, és nem biztos, hogy megfelelő döntést hoz. Finom szemcsével szórt karosszérián, sokszor kézzel kell utána tisztítani a durvább oxidréteget. Ugyanígy rajta maradhat a rugalmas tömítőanyag, kátrány a felületen, és ezek takarásában a rozsda. Találkoztam már homokozás után fényezett autóval, aminek a kerékjáratából összeszerelés előtt kapartam ki az ezeréves kátrányflekkeket, amik alatt ott vigyorgott a barna ördög. Ha durvábbal szór, akkor meg úgy nézhet ki a gyengébb lemezelés, mint egy összetaposott bádog bili. Nos, ezért kell előtakarítani a dolgokat. A tömítő, hézagkitöltő anyagokat melegen kell lekaparni, a vastagabb rozsdát pedig mechanikus úton kell eltávolítani. Egy éles, salakolókalapács szerű szerszámmal szépen le lehet pattogtatni a megvastagodott oxidréteget, de aki szerencsésebb, (nyert a lottón, úri családba született, vagy ne adj isten, munkával kereste meg a rávalót) az használhat levegős vésőt, aminek állítható a rezgés erőssége. Ez az utóbbi sor, csak az öntvényekre, és vastagabb társaikra vonatkozott.

Minden illesztéket takarítsunk elő. Azokat a ponthegesztéses formációkat, amiket feltudunk a lemezszéleknél nyitogatni, bontsuk fel, már a homokszórás előtt. Ha minden jól megy, ezekből is kitudja hozni a homok a nagyja oxidot. Természetesen, visszazárás előtt ellenőrizzük a sikerességet. Ha kell, utána dolgozunk mechanikusan, majd rozsdamarással, és festéssel zárjuk a folyamatot. 

Ha nem akarunk homokos autót, akkor csak a kézi munka marad. Mindenki tudja… azaz a feneket. Azt akartam írni, hogy mindenki tisztában vele, ha nem szedi szét alkotóelemeire a kasznit, akkor csak púderezi a halottat, de saját tapasztalatom szerint ez nem igaz. Aki mégis tudja, hogy ez így van, az sem áll neki szétfúrni az összes ponthegesztést, mert nem éri meg. Ekkor jön elő az előbbiekben vázolt bontogatósdi, de ennek a sikeressége nagyban függ a lelkiismeretességtől, és a használt felületkezelő anyagok minőségétől. Ha szuper rozsdagátló festéket használunk, és utána vízmentesen tömítjük az átlapolásokat, akkor is maradhat a nehezen hozzáférhető helyeken oxid. Vannak jó kúszóképességű kezelőanyagok, amik elvileg átjárják a porózus rozsdát. Ilyesmi a sima üregvédő anyag is, de ha ezt használjuk, a masztos felületen nem fog megállni a tömítőanyag, ezért odafigyelve kell megvásárolni a szereket. A megfelelő hatás elérése érdekében érdeklődjön gyógyszerészénél, vagy a festékkereskedőnél, ha az előbbi furcsán nézne!

Üregrendszereknél, (például küszöb) nehéz feltárni a dolgokat. Persze a 21. század technikája segít. A mini kamerák bekukucskálhatnak a zárt rendszerbe, de akinek nincs ilyesmi, az csak a jó öreg csavarhúzóban bízhat. Az alsó lemez illesztékeket feszegetve képet kaphatunk a belső állapotról. A kondenzvíz itt fogja legelőször kifejteni a romboló hatását. Ha szétmállanak a dolgok, bent sem jobb a helyzet. Amennyiben nem, akkor mehet bele az ürgevédő :). A nagy, ipari szórófejek, sokszor nehezebben irányíthatók, mint a direkt erre a célra kifejlesztett, csöves szórópalackok. A gyárban merítik a kasznit, ezt otthon nehéz utánozni, de nem lehetetlen. Ha megelégszünk a lényeges alsó rész fürdetésével, akkor zárjuk le az éleket, dugjuk be ideiglenesen a kondenzvíz leeresztésére szolgáló nyílásokat (mert ugye van?) majd töltsük fel pár liter anyaggal az üreget. Ha netalántán, esetleg, lenne forgatónk a kasznihoz, akkor a hossztengelyen való forgatással – megviccelve a gravitációt – még felülre is juttathatnánk anyagot, bár arrafelé lényegesen kisebb a rohadás kockázata. Ha kiszórakoztuk magunkat, a dugókat kihúzva,engedjük le, és fogjuk fel az üregvédőt. Ülepítés után tovább használható.

Folytatása következik.

Eredeti bejegyzés: 2012. április 11. 13:21

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fo...

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.

Mit lehet erről mondani?

Hoznak egy halom valamit, és autót épít belőle az ember, ennyi. Már nem rettenek meg, amikor egy ilyen kupac begördül.  Hozzáfogok, aztán majd lesz valami. A két lényeg: orr és far.  Orr  Még orrabb  Far  Van amit teljesen le kellett gyártani Aztán kezdtek összeállni a dolgok  Részben új,  részben mindent megteszek, hogy a régi visszakerüljön A hézagok a lényegesek  Szörnyű javítások Pár dolgot át kellett alakítani, hogy autentikus legyen Ez a rész is teljesen hiányzott Ütköző próba Az ütköző alapját is én gyártottam és kész.  Ennyi, egy pár összedobált kép.