Ugrás a fő tartalomra

Nem lőnek ebből nyulat

A címben idézett mondat volt a legtöbbet ismételt annál a szövetkezetnél, ahol a „lemezlovas” szakmával ismerkedtem. A második meg az, hogy: Nem fosás ez, hogy elkapkodjuk!

Persze ha magam elé idézem a cocilalista brigád tagjait, ezen nem is lehet csodálkozni: Ott volt a hegesztő, aki nappal, melóban aludt, mert délután karatét oktatott, este meg taxizott. Volt még Guinness rekordra készülő, aki már majdnem elérte a szintet pálinkafogyasztásból, de valahogy mégsem jött neki össze, ezért szorgalmasan gyakorolt. Emlékszem még a sportemberre, aki dohányzási maratonban vett részt, így nem igazán ért rá dolgozni – „csak ezt a szál cigit még elszívom” – ismételte folyton. Ja, és ott volt a szakács. Ő mindjárt munkakezdéskor elkezdte főzni a reggelijét, majd reggeli után betette a hegesztőpálca szárítóba az ebédjét. Ebéd után fájt a gyomra, ezért ledőlt a budin.

Bármennyire hihetetlen, de ezek a szakik értettek a szakmájukhoz. Ha néha láttam őket dolgozni, akkor tudtak! Mértek, derékszögbe raktak, fokoltak. Kissé később bezártak a bányák, és megjelentek a bányarémek. Lakatosnak mondták őket, de szerintem lakatot is csak az öltözőszekrényükön láttak.

-          Lehet kettővel kevesebb? – kérdezte a darabolónál a kolléga.

-          Lehet – mondtam – az ajtót is berakom co-val, nem még két millit. Ja, hogy két centi, bame!

Kedvencem az volt, amikor a lemezvágó olló alatt mérték a méretet, majd egy ügyes mozdulattal méretre vágták a mérőszalagot is.

            De, miért is jutottak ezek eszembe: azt a témát szerettem volna körbe járni, hogy mennyire kell pontosnak lenni egy autó lakatolásánál. Mint előzőleg írtam, rengetegen elcsavarják a kasznit, javítás fedőnév alatt. Gondolhatjuk, hogy ez nem csak esztétikai problémákat vet fel. Ott van ugye a futómű, aminél azért vannak fokok, utánfutás, meg összetartás elvtársak (ja, az már nincs). Annak idején, amikor az új autót csak a Merkur telep kerítésén benézve láttunk, azt gondoltam, elcseszték a lakatolást a járgányomon, azért zabálja a gumit. Miután kihoztam egy járművet a szalonból, szembesültem vele, hogy fele annyi idő alatt szétcsángálta a papucsokat, mint a régi autóm. – Ja, kérem. Már a gumi sem a régi. Sokkal másabb anyagokkal dolgoznak ma már. – közölték az időszakos szervizen, amikor firtattam a futómű beállítást. 

            Bizony, amikor nagyon sürgősen kellett egy kocsi, sikerült úgy költséghatékonykodnom, hogy a tengelytáv egyik oldalon 5 centiméterrel rövidebb lett. Bár csak maximum nyolcvannal zúgattam a járgánnyal, de lezavartam vele jó pár ezer kilométert minden gond nélkül, és a gumit sem nyalta el.
Így kezdtem
Csak a nyaka véres

            Gyakran a nulladik szintről kell elkezdeni építeni az autót, ami azt jelenti, hogy a futómű helyét is nekem kell megadni. Szerencsére a legkorszerűbb mérőeszközök állnak a rendelkezésemre: mérőszalag (keskenyebb, szélesebb) vízmérték… meg az izé… a szemmérték. Ezek után persze senki nem csodálkozik azon, ha felállok a lézeres padra, és a szaki aszondja, nem is kell rajta állítani. Ilyenkor veregetem magam vállon.

           Bocs, de elszaladt az idő, majd legközelebb folytatom.


Eredeti bejegyzés: 2012. március 12. 18:50 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fo...

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.

Mit lehet erről mondani?

Hoznak egy halom valamit, és autót épít belőle az ember, ennyi. Már nem rettenek meg, amikor egy ilyen kupac begördül.  Hozzáfogok, aztán majd lesz valami. A két lényeg: orr és far.  Orr  Még orrabb  Far  Van amit teljesen le kellett gyártani Aztán kezdtek összeállni a dolgok  Részben új,  részben mindent megteszek, hogy a régi visszakerüljön A hézagok a lényegesek  Szörnyű javítások Pár dolgot át kellett alakítani, hogy autentikus legyen Ez a rész is teljesen hiányzott Ütköző próba Az ütköző alapját is én gyártottam és kész.  Ennyi, egy pár összedobált kép.