Ugrás a fő tartalomra

Hol is kezdjük?

A karosszéria építés során akkor lenne könnyű dolgunk, ha minden lemezprofil síklapokból, és egyenes élekből tevődne össze. Az ilyen termékek gyártása eléggé behatárolná a formatervezők alkotási lehetőségét, és igen unalmas alakzatokat hozna létre, de nem csak ezért nem épülnek így az autóink. Azok a vékony fémlemezek, amik a burkolatot adják, sík állapotukban könnyen deformálhatók. Ha megrázunk egy tábla ilyen lemezt, menydörgésszerű hang mutatja meg számunkra, hogy nyers állapotukban milyen könnyen futnak rajtuk végig az erőhatások, ezért meg kell ezeket munkálnunk, hogy kellő ellenállást tudjanak tanúsítani a különböző igénybevételeknek. A nyomással szemben legellenállóbb mértani test a gömb, ezért is készülnek a mélytengeri tengeralattjárók üvegfelületei ilyen formájúra. - Ezzel nem akarnék egyenes párhuzamot vonni az autók és a tengeralattjárók közé, bár voltak olyan járgányaim, amiket szívesen elsüllyesztettem volna. - Ha alaposan megszemléljük a kasznit, láthatjuk, hogy a messziről síknak tűnő felületek is domborúak. Ha megnyomjuk a lemezt annak meg kell állnia eredeti helyén, hiszen azért van megívelve, hogy az ilyesfajta behatásoknak könnyedén ellenálljon. Gondoljunk csak a Bogár csomagtartófedelére, ami szinte egy gömbcikkely, belső merevítések nélkül, és mégis milyen masszívan látja el a feladatát. Gondolhatnánk a Wartburg motorháztetejére is, ami bár laposabb, de abban sem nagyon volt merevítés, viszont aki egyszer is ráült erre a műremekre, az tudja, hogy szinte úgy roppant össze alatta, mint az eldobható műanyagpohár.

Az ős autóknál, hasonlóan a lovas hintókhoz, favázra feszítették fel összeszerelés közben a sík lemezlapokat. Ez igen egyszerű módszer. A gyártás folyamán nem kellett hozzá költséges présgép, és ha szükség volt rá, bárki, aki szert tett egy megfelelő méretű lemezre, kicserélhette a borítást, akkor, ha ráadásképpen még megfelelő tehetséggel is rendelkezett. Később, az autóipar fejlődése során, lecserélték a nehézkes, drágán előállítható favázat a présgépekkel sajtolt, hegesztéssel összerögzített alkotóelemekre. A karosszériák könnyebbek, és ráadásul merevebbek lettek, de a falusi kádárokra sötét korszak köszöntött, mert az új autók már csak nyomokban tartalmaztak fát, úgy, mint a háztartási keksz mogyorót. Aki továbbra is meg akart maradni a gépjármű javító ágazatban, annak igen alapos továbbképzésen kellett részt vennie.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fo...

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.

Mit lehet erről mondani?

Hoznak egy halom valamit, és autót épít belőle az ember, ennyi. Már nem rettenek meg, amikor egy ilyen kupac begördül.  Hozzáfogok, aztán majd lesz valami. A két lényeg: orr és far.  Orr  Még orrabb  Far  Van amit teljesen le kellett gyártani Aztán kezdtek összeállni a dolgok  Részben új,  részben mindent megteszek, hogy a régi visszakerüljön A hézagok a lényegesek  Szörnyű javítások Pár dolgot át kellett alakítani, hogy autentikus legyen Ez a rész is teljesen hiányzott Ütköző próba Az ütköző alapját is én gyártottam és kész.  Ennyi, egy pár összedobált kép.