Ugrás a fő tartalomra

Domborúra derű

Apropó, domborítás: ez az alapja az egész karosszériaburkolásnak, ezért, járjuk egy kicsit jobban körbe: Nagy felületek domborításához használjunk gumikalapácsot, amivel beledolgozhatjuk a lemezt a megfelelően előkészített formába. A forma legegyszerűbben úgy készíthető el, ha a favágótőkébe, a sarokköszörűre felszerelt csiszolóvászonlappal, legyezőkoronggal kialakítunk egy optimális mélységű teknőt. Értelemszerűen, az elkészítendő domborítás nagysága határozza meg az ütőszerszám, és a forma nagyságát is. Ha túl nagy a sablon homorúsága, a felületünk nagyon egyenetlen lesz, ha pedig kicsi, az életben nem fogjuk megkapni a megfelelő ívelést. Mindig sok apró ütéssel dolgozzunk, hogy egyenletesen nyúljon a lemez, persze azért az optimális erőhatást ki kell fejtenünk, aminek a nagyságát én innét nem fogom megmondani, majd mindenki rájön.

A sok apró ütésről jut eszembe: Egyszer olvastam, hogy az egyik híres sportautó kaszniját kézzel kalapálják ki alumíniumból, és a cikk szerzője leírta, hogy pontosan hány kalapácsütéssel. Ezen elméláztam egy kicsit: Vajon, miként számolták meg azt a több ezer koppanást. Valaki ott állt a szaki háta mögött, és motyogott: -… tizenhatezer ötszázöt, tizenhatezer ötsz… A fene! Elfelejtettem mi volt az előbb! Lorenzo, kezdjük újra!

Vagy ketten számolták, nehogy bakizzanak, vagy esetleg valami számítógépes megoldást vetettek be, ami, szoftveres módon, egy mikrofon segítségével készítette el a statisztikát, amire senki sem kíváncsi.

Egy a lényeg: sokat kell zörögnünk, ezért nem árt, ha időnként a szomszédnak átviszünk egy üveg bort, ha nem akarjuk, hogy „valaki” reggelre egy bűzlő székletmintát helyezzen el a lábtörlőnkön.

Egy ajtóborítást, vagy egy csomagtér tetőt igen nehéz kézi kalapálós módon szépen kialakítani, ezért az igényes munkához már gépesítenünk kellene, emiatt ettől amatőr szinten inkább tekintsünk el, de azért még marad rengeteg szép feladat, amit magunk megvalósíthatunk. Ezekhez nem árt készíteni fém, vagy keményfa sablonokat, amire ráformázhatjuk a lemezeket, úgy, hogy miközben kalapálunk, asztalos szorítókkal folyamatosan odarögzítjük az anyagot. Spéci fogók sem ártanak, például ha a fogó pofáira, ívesre köszörült laposvasakat hegesztünk, szépen visszabírjuk hajtogatni vele a sárvédő peremére rögzített lemez szélét.
Egyértelműen az a legjobb, ha saját magunk tapasztaljuk ki a mesterség fogásait, persze nem árt, ha előtte más kárából tanulunk. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a fejlődésnek lépcsői vannak, és ha mi is fejlődőképesek vagyunk, akkor az első próbálkozást csak jobb követheti, és különben is: lehet, hogy kicsit egyenetlen, a festék is megfolyt rajta, de újra erős lemezből van, és én készítettem el a két kezemmel.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A nagy Hyundai teszt

Tulajdonomba került egy profinak kinéző Hyundai HYD-82250SV sarokcsiszoló, ami árát illetően, és a hivatalos leírás szerint is, barkács felhasználásra készült, de ennek ellenére meglepő teljesítményt nyújtott.   A megkapott készülék címkéje más mint a hivatalos fotón, jobban hasonlít a Bosch színsémához, nem is tudom miért... Tehát így néz ki A Bosch köszörű meg ilyen, Ugye teljesen más Akinek nem tetszik a dizájn, az vehet más gépet, más színben is Na, de lássuk mit is kaptunk annyi pénzért, amennyiért a lenti képen látható gépet is megkaphatjuk, ráadásul kofferben, ha jó helyen keressük.  A kicsomagolás és összeszerelés után következhet a próba. Megy! Nem megy... Ahol a fordulatszámszabályzó elektronika van a burkolat alatt, kellemetlenül meleg a szerkezet. Kihúzom, bedugom. (Ez még mindig egy gépteszt.) Újra megy! Ja, már nem. Kihúzom bedugom, beindul. Egy perc köszörülés után az egész gép olyan forró, hogy csupasz kézzel csak fakír üzemmódban fo...

Japán csapás

  Apám mondta: „Fiam, egyszer lesz, ami még nem volt.” Na, itt van! Egy német Japánból. Tudtam, hogy létezik, de nem hittem el. Hajime! Csak azért, hogy stílusos legyek.                                                                               Mentem hétvégén melózni, és egy furcsa Karmann Ghia várt az udvaron. Rögtön éreztem, hogy valami nincs rendben vele. Óvatosan jártam körbe, hátha robban, vagy valami más viccességet rejt. Hát, találtam rajta viccesnek mondható dolgot is, de inkább érdekesnek nevezném azt a stílust, amit képvisel. Már azzal figyelemfelkeltő a megjelenése, ahogy a megszokott beállásának ellenkezőjét mutatja az autó, mert ugye ez a darab a farát tartja fenn, és nem az orrát túrja az égbe, mint a típustársai.

Mit lehet erről mondani?

Hoznak egy halom valamit, és autót épít belőle az ember, ennyi. Már nem rettenek meg, amikor egy ilyen kupac begördül.  Hozzáfogok, aztán majd lesz valami. A két lényeg: orr és far.  Orr  Még orrabb  Far  Van amit teljesen le kellett gyártani Aztán kezdtek összeállni a dolgok  Részben új,  részben mindent megteszek, hogy a régi visszakerüljön A hézagok a lényegesek  Szörnyű javítások Pár dolgot át kellett alakítani, hogy autentikus legyen Ez a rész is teljesen hiányzott Ütköző próba Az ütköző alapját is én gyártottam és kész.  Ennyi, egy pár összedobált kép.